MC vägar NV-skåne

SidThunder
9 april 2018 · 70 Inlägg

Hej!

nu när det börjar bli lite varmare ute så undrar jag om ni har några bra förslag på schyst MC vägar med lite goa böjar och 70/90-sträckor där man kan träna lite kurvteknik och fina vyer?

Jag har kört en del vid Stenestad men kan vara kul att testa lite andra sträckor smile


Tack på förhand
Ride safe!

Volvo S60 (2001)
Muttley
9 april 2018 ·

Tänk att du kör söderåsen österut, välj de vägarna du tycker är kul  (var jävligt försiktig på söderåsen när sommaren drar igång, då boende uppe på åsen brukar spruta ut vatten eller grus pga att vissa tokdårar från hbg måste köra över 200 blås förbi gårdarna)
Fortsätt sedan mot Röstånga, upp mot forestad, färingtofta.  Sväng sedan upp mot Perstorp där det är väldigt kurigt och backigt så framhjulet lyfter.
Om du vill fortsätta senare mot nordmitt skåne så kommer lite större landsväg där du kör mot Tyringe, Sväng vänster vid förmedlingscentralen mot Hörja.
Sväng vänster i Hörja mot Röke. Höger i Röke.  Sen när du passerat byn  i LUGNT TEMPO för de uppskattar inte alls snabba motorcyklar genom byn så väljer du mot vittsjö så har du riktigt kurviga vägar där mer.

Därifrån  kan du välja mot Bjärnum, sväng av mot farstorp och kör rakt fram vid korsningen i farstorp så får du riktigt krävande kurvor med framhjulslyft i 70 och hojlyft i 90.   Akta dig vid sågverket,  de städar inte upp efter sig oftast, dvs släpp gasen helt för de kan ge dig arga blickar.

Ja sen kan du titta lite på kartan för att välja roliga vägar hem.

Kör försiktigt så inte du  får ett minnesmärke likt mannen ute på söderåsen.

jaka54
9 april 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Liber kartor har en samling kartor över hela sverige som heter "MC kartan".
Där är alla "fina" MC-vägar utmärkta med rött. Den rekommenderas!

SidThunder
9 april 2018 · 70 Inlägg

Muttley skrev:
Tänk att du kör söderåsen österut, välj de vägarna du tycker är kul  (var jävligt försiktig på söderåsen när sommaren drar igång, då boende uppe på åsen brukar spruta ut vatten eller grus pga att vissa tokdårar från hbg måste köra över 200 blås förbi gårdarna)
Fortsätt sedan mot Röstånga, upp mot forestad, färingtofta.  Sväng sedan upp mot Perstorp där det är väldigt kurigt och backigt så framhjulet lyfter.
Om du vill fortsätta senare mot nordmitt skåne så kommer lite större landsväg där du kör mot Tyringe, Sväng vänster vid förmedlingscentralen mot Hörja.
Sväng vänster i Hörja mot Röke. Höger i Röke.  Sen när du passerat byn  i LUGNT TEMPO för de uppskattar inte alls snabba motorcyklar genom byn så väljer du mot vittsjö så har du riktigt kurviga vägar där mer.

Därifrån  kan du välja mot Bjärnum, sväng av mot farstorp och kör rakt fram vid korsningen i farstorp så får du riktigt krävande kurvor med framhjulslyft i 70 och hojlyft i 90.   Akta dig vid sågverket,  de städar inte upp efter sig oftast, dvs släpp gasen helt för de kan ge dig arga blickar.

Ja sen kan du titta lite på kartan för att välja roliga vägar hem.

Kör försiktigt så inte du  får ett minnesmärke likt mannen ute på söderåsen.

Oj jäklar tack för en mycket utförlig rutt! Det verkar som du har kört den några gånger då du kan alla svängar och var det brukar ligga skit på vägen uppskattas!
Detta ska jag helt klart kolla vidare!



jaka54 skrev:
Hej!
Liber kartor har en samling kartor över hela sverige som heter "MC kartan".
Där är alla "fina" MC-vägar utmärkta med rött. Den rekommenderas!

Tja! Jag har kollat lite på den kartan men den verkar vara hyfsat utdaterad då den senaste bilagan är från 2007-08(?) jag menar vägar förändras och så vidare?

Volvo S60 (2001)
jaka54
9 april 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Den stämmer bra trots att den har några år på nacken! Själv kör jag mest runt stockholm/uppland och där har inte mycket förändrats när det gäller småvägar. Kör en Honda Pan European 1300ST A.
https://www.liber.se/Kartor/Turistkarto … n-Sverige/

Muttley
9 april 2018 ·

SidThunder skrev:

Muttley skrev:
Tänk att du kör söderåsen österut, välj de vägarna du tycker är kul  (var jävligt försiktig på söderåsen när sommaren drar igång, då boende uppe på åsen brukar spruta ut vatten eller grus pga att vissa tokdårar från hbg måste köra över 200 blås förbi gårdarna)
Fortsätt sedan mot Röstånga, upp mot forestad, färingtofta.  Sväng sedan upp mot Perstorp där det är väldigt kurigt och backigt så framhjulet lyfter.
Om du vill fortsätta senare mot nordmitt skåne så kommer lite större landsväg där du kör mot Tyringe, Sväng vänster vid förmedlingscentralen mot Hörja.
Sväng vänster i Hörja mot Röke. Höger i Röke.  Sen när du passerat byn  i LUGNT TEMPO för de uppskattar inte alls snabba motorcyklar genom byn så väljer du mot vittsjö så har du riktigt kurviga vägar där mer.

Därifrån  kan du välja mot Bjärnum, sväng av mot farstorp och kör rakt fram vid korsningen i farstorp så får du riktigt krävande kurvor med framhjulslyft i 70 och hojlyft i 90.   Akta dig vid sågverket,  de städar inte upp efter sig oftast, dvs släpp gasen helt för de kan ge dig arga blickar.

Ja sen kan du titta lite på kartan för att välja roliga vägar hem.

Kör försiktigt så inte du  får ett minnesmärke likt mannen ute på söderåsen.

Oj jäklar tack för en mycket utförlig rutt! Det verkar som du har kört den några gånger då du kan alla svängar och var det brukar ligga skit på vägen uppskattas!
Detta ska jag helt klart kolla vidare!

Ingen fara.  Körde en del förr, men slutade för jag tröttnade pga det var bökigt att hålla på och sista året blev det mer kostsamt än det smakade.

Om du tar dig lite mot öst så kan jag rekommendera vägarna utanför vinslöv, mot nävlinge och mot äsphult.  Vägen som går ner mot Bosarpsjön är rätt kurvig också, där ligger man nästan på gränsen till obegagligt mycket lut hela tiden så man bör vara lite erfaren för att köra där.   
nackdelen med dessa småvägar är att bilister håller i mitten eller på din sida. Så har man inte sikt genom kurvorna så är det bättre att kör för sakta.

En favorit jag hade var om man kör från Sösdala till tyringe på småvägarna, massvis med långa kurvor.

SidThunder
9 april 2018 · 70 Inlägg

Muttley skrev:

SidThunder skrev:

Muttley skrev:
Tänk att du kör söderåsen österut, välj de vägarna du tycker är kul  (var jävligt försiktig på söderåsen när sommaren drar igång, då boende uppe på åsen brukar spruta ut vatten eller grus pga att vissa tokdårar från hbg måste köra över 200 blås förbi gårdarna)
Fortsätt sedan mot Röstånga, upp mot forestad, färingtofta.  Sväng sedan upp mot Perstorp där det är väldigt kurigt och backigt så framhjulet lyfter.
Om du vill fortsätta senare mot nordmitt skåne så kommer lite större landsväg där du kör mot Tyringe, Sväng vänster vid förmedlingscentralen mot Hörja.
Sväng vänster i Hörja mot Röke. Höger i Röke.  Sen när du passerat byn  i LUGNT TEMPO för de uppskattar inte alls snabba motorcyklar genom byn så väljer du mot vittsjö så har du riktigt kurviga vägar där mer.

Därifrån  kan du välja mot Bjärnum, sväng av mot farstorp och kör rakt fram vid korsningen i farstorp så får du riktigt krävande kurvor med framhjulslyft i 70 och hojlyft i 90.   Akta dig vid sågverket,  de städar inte upp efter sig oftast, dvs släpp gasen helt för de kan ge dig arga blickar.

Ja sen kan du titta lite på kartan för att välja roliga vägar hem.

Kör försiktigt så inte du  får ett minnesmärke likt mannen ute på söderåsen.

Oj jäklar tack för en mycket utförlig rutt! Det verkar som du har kört den några gånger då du kan alla svängar och var det brukar ligga skit på vägen uppskattas!
Detta ska jag helt klart kolla vidare!

Ingen fara.  Körde en del förr, men slutade för jag tröttnade pga det var bökigt att hålla på och sista året blev det mer kostsamt än det smakade.

Om du tar dig lite mot öst så kan jag rekommendera vägarna utanför vinslöv, mot nävlinge och mot äsphult.  Vägen som går ner mot Bosarpsjön är rätt kurvig också, där ligger man nästan på gränsen till obegagligt mycket lut hela tiden så man bör vara lite erfaren för att köra där.   
nackdelen med dessa småvägar är att bilister håller i mitten eller på din sida. Så har man inte sikt genom kurvorna så är det bättre att kör för sakta.

En favorit jag hade var om man kör från Sösdala till tyringe på småvägarna, massvis med långa kurvor.

Detta är bra grejer satt lite och kollade på sträckan du skrev i ditt första inlägg den ser riktigt härlig ut, får testa köra den nästa gång! smile

alla tips på bra vägar är bra tips! 
Tråkat att höra du tröttnade på mc, det som är så j'vla kul!

Volvo S60 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang