Felsökning traktor

Joonaaz
11 april 2018 · 2 Inlägg

Tjena, har en Volvo Parca 854 som inte startar. Kan inte så mycket om traktorer/motorer generellt så tänkte försöka här. Det är inte batteriet, har testat med startgas, den går runt men inte nog mycket för att starta. Vet ni möjliga fel/orsaker? Tack på förhand.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 april 2018 · 4 917 Inlägg

Det var inte mycket kött på benen..
Har den stått länge?
Det är väl en diesel?
Nåväl, det allra första man kollar är att man har ström, dvs fulladdat batteri.
Nästa blir bränsle.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
11 april 2018 ·

Lastmaskinen Parca 854 enligt ovan har en av dessa sexcylindriga dieselmotorer.
En Volvo Penta D70A
Eller Scania D8R41
och eftersom TS skriver Volvo Parca utgår jag ifrån att den har den starkare och snålare D70A.
Det handlar alltså om en maskin från -60 talet med enkel motorteknologi.

Har TS provat att lufta bränslesystemet? Finns en handpump på fördelningspumpen.

Provat med fulladdade batterier?
Du har två 12v batterier.

Är det gammalt bränsle?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 april 2018 · 14 008 Inlägg

Evildan skrev:
Lastmaskinen Parca 854 enligt ovan har en av dessa sexcylindriga dieselmotorer.
En Volvo Penta D70A
Eller Scania D8R41
och eftersom TS skriver Volvo Parca utgår jag ifrån att den har den starkare och snålare D70A.
Det handlar alltså om en maskin från -60 talet med enkel motorteknologi.

Har TS provat att lufta bränslesystemet? Finns en handpump på fördelningspumpen.

Provat med fulladdade batterier?
Du har två 12v batterier.

Är det gammalt bränsle?

De kan ju vara seriekopplade=24 v eller parallellkopplade=12 v. Kanske bra för TS att veta om han lägger på startkablar eller laddar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
11 april 2018 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Lastmaskinen Parca 854 enligt ovan har en av dessa sexcylindriga dieselmotorer.
En Volvo Penta D70A
Eller Scania D8R41
och eftersom TS skriver Volvo Parca utgår jag ifrån att den har den starkare och snålare D70A.
Det handlar alltså om en maskin från -60 talet med enkel motorteknologi.

Har TS provat att lufta bränslesystemet? Finns en handpump på fördelningspumpen.

Provat med fulladdade batterier?
Du har två 12v batterier.

Är det gammalt bränsle?

De kan ju vara seriekopplade=24 v eller parallellkopplade=12 v. Kanske bra för TS att veta om han lägger på startkablar eller laddar.

/Benny

Parca 854 har ett 24 volts elsystem.
Bra tänkt Benny.

Utmarks-Loke
11 april 2018 · 5 814 Inlägg

Joonaaz skrev:
Tjena, har en Volvo Parca 854 som inte startar. Kan inte så mycket om traktorer/motorer generellt så tänkte försöka här. Det är inte batteriet, har testat med startgas, den går runt men inte nog mycket för att starta. Vet ni möjliga fel/orsaker? Tack på förhand.

"den går runt men inte nog mycket för att starta" skriver du, då menar du alltså att den inte snurrar tillräckligt för att orka starta? I såna fall låter det som klent batteri i alla fall.

Hur är det med glödstift på dessa motorer, finns det och i såna fall, fungerar de? Utan dom kan den bli ganska trögstartad

texas5020
11 april 2018 · 297 Inlägg

Du får nog bättre svar av den samlade expertisen på Maskinisten.net. Där får du svar om allt som gäller Parcan eller andra tunga godsaker !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang