Problem med bluddrande Saab vid start

Palm84
13 april 2018 · 4 Inlägg

Hej!!

Jag har ett problem med min Saab 9-5 07 som gått 18300mil. Problemet är att när man startar den första gången när den blivit helt kall, alltså efter en natt eller liknande, så går den igång utan problem, men efter ca 2 sek så dör den. Startar man upp den igen då så går den bra, men du får inte röra gasen på ungefär 10 sek, för då bluddrar den bara och har du otur då så dör den. Efter det går den utmärkt och har aldrig problem med att starta när den är varm. Utan bara när den kallnat helt.

Har ju blivit varmare ute nu men samma problem. Har kört på bensin och etanol och det är likadant med bensin, men lite mildare. Den dör dock alltid en gång.

Ska det inte finnas en givare eller liknande som talar om att den ska ha mer soppa när det är kallt och motortemp är kall? För det verkar som att den inte får tillräckligt med soppa. Det är absolut inga problem att köra efter ca 12 sek och sedan går den utmärkt med gaspådrag och liknande.inga motorlampor och spjällhuset är rengjort I höstas.

Tändkasset bytt, nya tändstift. Öppet luftfilter på den men har Inte varit problem innan.

Jag är inte jättebra på bilar men mottager gärna så mycket tips som möjligt så jag skulle kunna luska ut var det är utan felsökning på verkstad.

Stekpannan
13 april 2018 · 83 Inlägg

Du kan ju kika på LMM:en, inte ovanligt att dem tar stryk av öppna luftfilter.

Palm84
13 april 2018 · 4 Inlägg

Jag har ett öppet luftfilter som inte oljas in, kan den ta stryk ändå?

Stekpannan
13 april 2018 · 83 Inlägg

Om du inte oljar in filtret får du små partiklar som kommer igenom och kan lägga sig på den. Dock borde det påverka bilen under hela körningen och oavsett om den är varm eller kall, men kan vara värt att testa en annan som du vet funkar. Är ju snabbt gjort.

Palm84
13 april 2018 · 4 Inlägg

Ja, får kolla den ändå kanske. Köpte ett sådant filter som inte skulle oljas, lite dyrare men bättre för bilen.

Palm84
13 april 2018 · 4 Inlägg

Har märkt att om man gasar lite lätt precis när man startar den så dör den inte. Precis som om tomgången är för låg precis vid start.

caromania Forummoderator
13 april 2018 · 9 296 Inlägg

Låter som om din CTS bråkar precis som du var inne på initialt. Jag antar att det finns något sånt även på din? Stämmer väl överens med det du beskriver.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang