Ford Fiesta 07a felsökning

2 961 Inlägg
Skrivet 19 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare garaget!

Jag fick en fin Ford Fiesta 06a av en bekant som tröttnat på den. 20K mil 1,4L duratec motor.

När jag hämtade bilen så lös motorlampan, hastighetsmätaren var ur funktion och ABSen varnade och fungerade ej.

Läste ut och nollställde felkoder. Motorlampan var intermittent fel med misständning på cylinder 2 och den har inte kommit tillbaka efter jag kört bilen.

Men ABS och Hastighetsmätare fungerar fortfarande inte.
Fick Följande felkoder:

U0121 Communication falut between the (ABS)(ECU) and the powertrain control module- Permanent

U2197 Invalid "Vehicle speed" data - Permanent

U2200 Invalid "ODO Count" data - Permanent.


Jag hoppas att det är så enkelt att Hastighetsmätaren får sin signal ifrån ABS givaren.
Om hastighetsmätaren får sin signal ifrån endast 1 givare och någon vet vilken detta isåfall är så underlättar det ju felsökning och reparation enormt:)

Jag har endast kopplat in felkodsläsaren samt testkört.
Tänkte ta loss och rengöra ABS kransarna om det finns några sådana och se om det hjälper.

Någon som haft liknande fel och hur löste ni detta?

Senast redigerat av zemet (16 april )

549 Inlägg
Skrivet 19 mars #2

Verkar som att hastighetsgivaren sitter i växellådan på dessa.
https://www.ebay.co.uk/i/371799582493?rt=nc

På ABSen kan du kika på säkringar och jordpunkter.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 115 Inlägg
Skrivet 19 mars #3

Den har kanske stått såpass länge att batteriet laddats ur lite men ändå går att starta.
Jag hade kört me eländet ett tag så batteriet laddats upp och sen kört med en ful norsk reset för att klura ut om det är databoxen som behöver en rejäl nollställning.
Det är inte alltid man kan lösa problem med  att  nollställa felkoder med instrument..

Senast redigerat av insatsen (19 mars )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
2 961 Inlägg
Skrivet 20 mars · Inlägg av trådskaparen #4

Jesper328 skrev:
Verkar som att hastighetsgivaren sitter i växellådan på dessa.
https://www.ebay.co.uk/i/371799582493?rt=nc

På ABSen kan du kika på säkringar och jordpunkter.

Tackar, får se om jag kan hitta något sådant dåsmile

2 961 Inlägg
Skrivet 20 mars · Inlägg av trådskaparen #5

insatsen skrev:
Den har kanske stått såpass länge att batteriet laddats ur lite men ändå går att starta.
Jag hade kört me eländet ett tag så batteriet laddats upp och sen kört med en ful norsk reset för att klura ut om det är databoxen som behöver en rejäl nollställning.
Det är inte alltid man kan lösa problem med  att  nollställa felkoder med instrument..

Har bytt batteri på den så då borde den blivit resettad.

20 Inlägg
Skrivet 20 mars #6

tryck mitt på hastighetsmätaren lite försiktigt om det händer något. om det gör det så får du löda om kretskortet . gjorde det på min

2 961 Inlägg
Skrivet 20 mars · Inlägg av trådskaparen #7

leffe skrev:
tryck mitt på hastighetsmätaren lite försiktigt om det händer något. om det gör det så får du löda om kretskortet . gjorde det på min

Tack för tipset:)

190 Inlägg
Skrivet 22 mars #8

Har arbetet en del med ford, Focus MK2:an som du fått är en strul-bil. Det är inte helt ovanligt att ABS styrdonet går sönder. Det man brukar göra i ett sådant fall är att lämna in den till någon som är specialiserad på att reparerara styrenheter, som typ. kombiinstrument, abs styrenheter, motorstyrdon, etc. Det du får tänka på är att de "meckar" inte ur sånt här ur bilen, utan du får komma med delen löst (urmonterad).

Senast redigerat av Miniblock (22 mars )

5 445 Inlägg
Skrivet 23 mars #9

Miniblock skrev:
Har arbetet en del med ford, Focus MK2:an som du fått är en strul-bil. Det är inte helt ovanligt att ABS styrdonet går sönder.

eh, jo? Att hydraulenheten går sönder är vanligt på de tidigare modellerna, men är bilen en 2006a som gått 20k mil så BÖR den redan vara bytt.
Med tanke på den mängden Focus mk2or som finns så är procenten som strular inte så stor, var inte mycket till yrkesstolthet av dig.

ANYWAY.
Focus har Teves MK60 ABS system (om du ska söka lite kopplingsscheman och sånt)
Du har inga ABS ringar på drivaxlarna utan det är induktionsgivare (Magnet på hjullagrerna)
Hastigheten läses ur via ABS givarna, inget drev i lådan utan det var Focus MK1 som hade det

Skulle rekommendera att du börjar med försöka få ut fler felkoder än bara ABS och PCM, det har hänt att kombiinstrumentet lägger av och hittar på massa dumheter. Eftersom du har felkoderna "U2197 Invalid "Vehicle speed" data - Permanent

U2200 Invalid "ODO Count" data - Permanent. "

Hon/Henne
2 961 Inlägg
Skrivet 23 mars · Inlägg av trådskaparen #10

xXSammy skrev:

Miniblock skrev:
Har arbetet en del med ford, Focus MK2:an som du fått är en strul-bil. Det är inte helt ovanligt att ABS styrdonet går sönder.

eh, jo? Att hydraulenheten går sönder är vanligt på de tidigare modellerna, men är bilen en 2006a som gått 20k mil så BÖR den redan vara bytt.
Med tanke på den mängden Focus mk2or som finns så är procenten som strular inte så stor, var inte mycket till yrkesstolthet av dig.

ANYWAY.
Focus har Teves MK60 ABS system (om du ska söka lite kopplingsscheman och sånt)
Du har inga ABS ringar på drivaxlarna utan det är induktionsgivare (Magnet på hjullagrerna)
Hastigheten läses ur via ABS givarna, inget drev i lådan utan det var Focus MK1 som hade det

Skulle rekommendera att du börjar med försöka få ut fler felkoder än bara ABS och PCM, det har hänt att kombiinstrumentet lägger av och hittar på massa dumheter. Eftersom du har felkoderna "U2197 Invalid "Vehicle speed" data - Permanent

U2200 Invalid "ODO Count" data - Permanent. "

Okej, då låter det ju som att min första förhppning om att ABS och hastighetsgivare lagt av var symtom på samma problem. Får kolla över alla ABS givare och se om jag kan hitta något.

2 961 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #11

Kollade snabbt hemma på alla ABS sensorer. Samtliga såg fräscha ut så jag lämnade in bilen på verkstad istället.

Dom återkom gansak snabt med att det var ABS modulen som gett upp. Tydligen ett ganska vanligt fel på Fiesta då Ford gjort ett recall på dem.

Så förhoppningsvis får Ford byta denna och stå för kostnaden också. Återstår väll att se dock.

Forum- och sitemoderator · 10 425 Inlägg
Skrivet 16 april #12

zemet skrev:
Kollade snabbt hemma på alla ABS sensorer. Samtliga såg fräscha ut så jag lämnade in bilen på verkstad istället.

Dom återkom gansak snabt med att det var ABS modulen som gett upp. Tydligen ett ganska vanligt fel på Fiesta då Ford gjort ett recall på dem.

Så förhoppningsvis får Ford byta denna och stå för kostnaden också. Återstår väll att se dock.

Samma fel som på Focus/V50 alltså?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 961 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #13

Hybrid_ skrev:

zemet skrev:
Kollade snabbt hemma på alla ABS sensorer. Samtliga såg fräscha ut så jag lämnade in bilen på verkstad istället.

Dom återkom gansak snabt med att det var ABS modulen som gett upp. Tydligen ett ganska vanligt fel på Fiesta då Ford gjort ett recall på dem.

Så förhoppningsvis får Ford byta denna och stå för kostnaden också. Återstår väll att se dock.

Samma fel som på Focus/V50 alltså?

Jag är inte alls insatt i någon av bilarna så det kan jag inte svara på men det verkar ju troligt.

Jag har googlat en del idag och kan inte hitta någon recall på mitt chassieid så lutar väll åt att jag skruvar isär den själv och föröker fixa.

Verkstaden skulle ha 5K för att skicka den på reparation.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang