TPMS sensorer

FadiStilarn
12 april 2018 · 295 Inlägg

Hej,

Är inte extremt kunnig inom detta system.
Vad jag har förstått så är det ett måste för biltillverkare att ha med detta system i sina bilar, men det är inte ett måste för bilägaren att använda det.
Jag har även läst en del att om man inte använder det så kommer lampan för lågt däcktryck att lysa konstant.
Därför har jag bestämt mig för att ändå köpa dessa.

Min fråga är om man kan köpa vilka tpms sensorer som helst, eller man vid köpet måste ta hänsyn till vilken bil man har?

Tacksam för svar!

Gör den personlig
Evildan
12 april 2018 ·

Du måste ha sensorer som kommunicerar med det specifika fordonets system.

Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

Tag reda på vilket system du har. Det finns direkt och indirekt TPMS.
Indirekt är utan sensorer.

Senast redigerat av Soulman (12 april 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
FadiStilarn
12 april 2018 · 295 Inlägg

Jag är ganska säker på att det är direkt tpms.
Då är det sensorventiler man behöver.
Kan man köpa vilka av dessa som helst?
Jag tänker på att vissa sidor säljer dessa lite billigare, men de ser inte likadana ut allihopa.

Gör den personlig
FadiStilarn
12 april 2018 · 295 Inlägg

En bättre länk vore väl denna.
Alla dessa skall vara kompatibla med nissan qashqai 2018.

http://webbshop.safetyseal.se/index.php … mp;sort=3a

Spelar det någon roll vilken man köper egentligen, utöver att det sägs vara bättre kvalite ju högre pris? eller kan jag köpa vilken som?

Gör den personlig
lexuspower
12 april 2018 · 6 Inlägg

Hej
Jag jobbar som TPMS support hos Safety Seal Europe AB.
Som diskuterat redan, man måste ha rätt sorts sensor till bilmodellen.  Men... eftermarknads sensorer idag (som t.ex. Cub eller Mobiletron) är programmerbara - de kommer från fabriken helt tom som ett USB-minne och programmeras sedan till vilken bilmodell man vill att den fungerar till. Efter denna programmeringen imiterar den originalsensorn till den bilmodellen.
Skillnaden mellan Cub sensorn och Mobiletron i dagsläget är att Cub kan programmeras om trådlöst genom fälgen/däcket om man vill ändra på den, men Mobiletron sensorn programmeras endast via stiftkontakt.  Annars är de lika i kvalitet och både tillverkas i Taiwan (Mobiletron tom. erbjuder 2 års garanti).
När man byter sensorer eller hjul med tpms får man vara medveten att bilen måste lära sig de nya sensorer. Hur ínlärningen går till är olika för olika biltillverkare, och på t.ex. Toyota behöver man koppla in via OBD2 uttaget för att lära in nya sensorer.  Qashqai har stöd för OBD2 inlärning men ska även kunna läras in automatisk. Följande proceduren har jag till den -
1. Parkera bilen i 20 minuter.
2. Kör över 30 km/t tills nya sensorn ID-nummer lärs av bilen
3. Det bör ta upp till 20 minuter.

Senast redigerat av lexuspower (12 april 2018)

FadiStilarn
17 april 2018 · 295 Inlägg

Tack för det utförliga svaret.
Man kan köpa dom förprogrammerade också såg jag.
Om man gör det, kan man då bara montera de på fälgen och därefter bara börja köra?

Gör den personlig
lexuspower
18 april 2018 · 6 Inlägg

Du är välkommen.
Ja - köper du de förprogrammerade, då är de konfigurerade till den bilmodellen. Sedan följer man inlärningsrutinen för bilmodellen (föregående inlägget).

Inlärningen till TPMS sensorer är för att varje sensor har ett unikt ID-nummer och bilen behöver lära sig numren till de 4 hjul man har monterat.

PS: För andra som läser - några sätt att bedöma om man har direkt TPMS (sensorer i däcken) eller indirekt (ABS systemet beräknar rullomkretsen från hjulets varvtal):
- visar bilen däcktrycket i displayen, då har man sensorer i däcken
- har man skruvade ventiler i aluminium, högst troligt de har sensorer (Toyota/Lexus brukar ha originalsensorer med skruvade ventiler i mässing)
- det finns även sensorer med gummiventiler, testar man att böja ventilen mot navet då känner man att sensorn slår mot fälgen inuti och det går inte att böja ventilen mer.

Senast redigerat av lexuspower (18 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2018 · 17 478 Inlägg

Qashqai visar däckstryck i klartext.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Qashqai visar däckstryck i klartext.

Du är bra sugen på en?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2018 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Qashqai visar däckstryck i klartext.

Du är bra sugen på en?

O ja. Men det var ju en diesel... Dyker upp bensinare snart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Qashqai visar däckstryck i klartext.

Du är bra sugen på en?

O ja. Men det var ju en diesel... Dyker upp bensinare snart.

"Du ska aldrig varva diesel..."
Jag funderar på en AUDI S6 V10 5.2l Avant, är det en bra bruksbil?

FadiStilarn
18 april 2018 · 295 Inlägg

lexuspower skrev:
Du är välkommen.
Ja - köper du de förprogrammerade, då är de konfigurerade till den bilmodellen. Sedan följer man inlärningsrutinen för bilmodellen (föregående inlägget).

Inlärningen till TPMS sensorer är för att varje sensor har ett unikt ID-nummer och bilen behöver lära sig numren till de 4 hjul man har monterat.

PS: För andra som läser - några sätt att bedöma om man har direkt TPMS (sensorer i däcken) eller indirekt (ABS systemet beräknar rullomkretsen från hjulets varvtal):
- visar bilen däcktrycket i displayen, då har man sensorer i däcken
- har man skruvade ventiler i aluminium, högst troligt de har sensorer (Toyota/Lexus brukar ha originalsensorer med skruvade ventiler i mässing)
- det finns även sensorer med gummiventiler, testar man att böja ventilen mot navet då känner man att sensorn slår mot fälgen inuti och det går inte att böja ventilen mer.

Tack för svaret

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang