Få upp glansen i solidlack,hur?

Honta Svetsare
17 april 2018 · 6 Inlägg

Har köpt på mig en gammal bil med solidlack. Den är väldigt sliten. Skulle vilja vaxa upp den så det blir bra glans på bilen igen. Tipps och trix mottages.

Vilket fabrikat ska man använda?

Mvh
Honta

Chevrolet Corvette Stingray "Stingray" (1969)
Skoda Oktavia "Farfars bil" (2003)
mb_pucken
17 april 2018 · 5 087 Inlägg

Jag gillar menzernas produkter och har gjort flera bilar med dessa, både solida och mettalic.
Är den mycket oxiderad eller bara allmänt sliten?

Gjorde i ordning en gammal Mercedes som var grymt oxiderad i lacken åt en kompis och den kördes med enkeltrissa och mickrofibertrissa. Städades efter behandlingen med vanlig skummtrissa och ociliserande maskin.
Körde menzerna 2500 i första steget. Provade även menzerna 400 men den var väl aggressiv.
Efterpolerades med menzerna 3800.
Skyddade med powerlock :-)

Kan rekommendera menzerna 2500 och 3800 för polering i allmänhet och 2500 är oftast tillräckligt aggressiv för att städa repor.


https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-84311ff42a97634367e15b67cb195b1d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-3637bec511bdfdcd4009d9e64badc7ac.jpg

Senast redigerat av mb_pucken (17 april 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
v8volvo
17 april 2018 · 214 Inlägg

Jag har kört lahega när jag hade tid och ork att polera bilarna och det funkade bra för mig 😋

Honta Svetsare
17 april 2018 · 6 Inlägg

Lahega har jag använt tidigare också. Men det va för längesedan.  Känns som en djungel med alla medel som finns.
Tips mottages steg för steg.

Skoda Oktavia "Farfars bil" (2003)
Chevrolet Corvette Stingray "Stingray" (1969)
Evildan
17 april 2018 ·

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/165084/large_165084-1607110.jpg
Vanlig hederlig billig Sonax lackrengörare från macken blir så här innan vaxet lyfte resultatet ytterligare.

jaka54
17 april 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Precis!
Det duger/går bra med va f..som helst i rubbingväg köpt på närmsta mack som ex Sonax
eller Autosol "Rubbing cleaner" köpt på Swedol.

P-H-G Utbildad proffsamatör
18 april 2018 · 782 Inlägg

Ska man inte mäta en solid lacks djup om den är oxiderad innan man går loss med rubbing?! D.v.s. så man inte rubbar ner till grundlacken.

caromania Forummoderator
18 april 2018 · 9 296 Inlägg

P-H-G skrev:
Ska man inte mäta en solid lacks djup om den är oxiderad innan man går loss med rubbing?! D.v.s. så man inte rubbar ner till grundlacken.

Ska och ska. Om man går på i lite lugn takt så kommer det börja skvallra om det går igenom, och då är det ju ändå ingen mening att strunta i det. Så mycket tar inte rubbing faktiskt. Om man inte kör stenhårt på kanter så kommer det säkert gå bra.

Jag hade tveklöst gått på lite med min maskin och enkel rubbing. Jag brukar också köra enkel Sonax av gammal lathet. Det blir bra nog för mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
18 april 2018 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:
Vanlig hederlig billig Sonax lackrengörare från macken blir så här innan vaxet lyfte resultatet ytterligare.

Billig? OK tar mer för en flaska Sonax än vad jag betalar för proffsprodukter som Menzerna i samma storlek. Räknar man dessutom med att dom bra produkterna håller betydligt längre och är mycket drygare än vad Sonax är så får Sonax storstryk vad gäller pris.

Missförstå mig rätt, jag gillar Sonax och ska du köpa bilvårdsprodukter på macken så är det absolut dom du ska köpa, men det är inte billigt och det går inte att jämföra med "riktiga" märken.

Evildan
18 april 2018 ·

rcy skrev:

Evildan skrev:
Vanlig hederlig billig Sonax lackrengörare från macken blir så här innan vaxet lyfte resultatet ytterligare.

Billig? OK tar mer för en flaska Sonax än vad jag betalar för proffsprodukter som Menzerna i samma storlek. Räknar man dessutom med att dom bra produkterna håller betydligt längre och är mycket drygare än vad Sonax är så får Sonax storstryk vad gäller pris.

Missförstå mig rätt, jag gillar Sonax och ska du köpa bilvårdsprodukter på macken så är det absolut dom du ska köpa, men det är inte billigt och det går inte att jämföra med "riktiga" märken.

Sonax kostar 95kr för 250ml hos OKQ8 rubbing, polish eller vax. Men hur drygt Menzerna kan jag inte jämföra med.

Men till ngt viktigare;
Kära bullen, det är inte jag som skriver som undrar utan jagvskriver åt en väns kusins farbrors tama abborre.
Menzerna är något du rekommenderar? Jag behöver en mkt mild rengöring efter vinterns små prickar samt avslut med ett glansigt topplager, vad från Menzerna skulle du tipsa om till en vit solid Toylåda?

Senast redigerat av Evildan (18 april 2018)

CC72
18 april 2018 · 1 661 Inlägg

”Vinterns små prickar”? Asfaltsprickar eller flygrost (små gula prickar)?

Prickarna bör du ta bort med kemikalier istället för att försöka polera bort dom.

Men annars....
Menzerna 2500 och sen ett lager power lock.

Jag kör dock med Arcticclean då jag gillar de bättre.

Senast redigerat av CC72 (18 april 2018)

Evildan
18 april 2018 ·

CC72 skrev:
”Vinterns små prickar”? Asfaltsprickar eller flygrost (små gula prickar)?

Prickarna bör du ta bort med kemikalier istället för att försöka polera bort dom.

Men annars....
Menzerna 2500 och sen ett lager power lock.

Jag kör dock med Arcticclean då jag gillar de bättre.

Asfaltsprickar. Har tidigare använt just Sonax alkaliska avfettning, den verkar ha gått ur sortimentet.
Inte polera bort dylikt, jag borde ha förtydligat det initialt.

Tackar för tipsen på produkter.

jaka54
18 april 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Asfaltfläckarkan man ta bort med lacknafta ,rubbing eller vanligt bilvax.
Lacknafta är lättast att använda.

CC72
18 april 2018 · 1 661 Inlägg

Alkalisk avfettning tar inte olje- eller tjärfläckar utan du behöver en "kall"-avfettning/petroleumavfettning.

De flesta (alla?) kallavfettningar innehåller nafta men även andra delar för att skona delar på bilen. Är det bara någon fläck kan du använda det men är det flera ställen så skulle jag köpa en flaska kallavfettning och spruta på, låt värka ca 10 minuter men låt det inte torka in, skölj av.

Man polerar aldrig bort asfaltsfläckar då dom kan innehålla små gruskorn. Att få in ett sånt i en trissa skapar en herrejösses massa smårepor.

jaka54
18 april 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Nu pratar jag inte om att använda polermaskin, sån använder jag aldrig, utan jag tar en trasa och handpolerar .

Evildan
18 april 2018 ·

Jag blöter upp asfaltsfläckarna så dom i princip självmant rinner av.

rcy
19 april 2018 · 1 705 Inlägg

CC72 har helt rätt här, det är kallavfettning som gäller. Den löser olja, asfalt och tjära. Kallavfettning ska inte spädas med vatten och appliceras på torr bil.

Menzerna är en polish och ska inte användas för rengöring överhuvudtaget.

rcy
19 april 2018 · 1 705 Inlägg

Jag tror vi behöver klargöra lite vad det är vi pratar om, får en känsla av att vissa pratar om rengöring och andra om polering och då blir jämförandet av produkter helt meningslöst.

För att återgå till TS fråga så vill man ha tillbaks glansen i en solid lack så är det givetvis en polering man vill göra, följt av någon form av lackskydd.
Detta förutsätter givetvis att bilen är helt ren innan man ens börjar, så rengöringen är ett steg för sig som liksom är underförstått.

CC72
19 april 2018 · 1 661 Inlägg

Är den väldigt oxiderad så går det också åt väldigt många trissor så har du bara två-tre stycken hemma, köp fler!

ehedman
19 april 2018 · 1 966 Inlägg

Jag föreslår cleaner wax som val av polermedel.

Föregås förstås med noggrann rengöring i  följande (av mig föreslagen) ordning:
1. Kallavfettning upp till rutlister
2. Alkalisk avfettning
3. Spola av med högtryck
4. Schamponera
5. Spola av med högtryck
6. Syrabaserad fälgrengöring - undvik rutorna
7. Spola av med högtryck
8. Karosslera vid behov - spola av efteråt
9. Torka av med våffelduk

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang