Vibrationer i volvo 740 gl

fabbemannen
15 januari 2013 · 278 Inlägg

Hej! För ett tag sedan skulle jag byta stödlager + hållare på bilen för det andra var helt slut! Efter jag bytt detta så fick jag väldiga vibrationer i hela bilen redan vid 60 km/h.. lagret var i bra skick så det var inte orsaken..

Efter lite felsökning så bytade jag hela kardanen, fick tag i en på skroten med stödlager monterat! Själva hållaren till stödlagret var hel och fin, något torr bara..

Monterade nya kardanen och vibrationerna försvann men nu hade jag dock ett störigt malande ljud från stödlagret.. Bytade till det nya stödlagret + hållaren som jag köpt och nu försvann ljudet men vibrationer vid 85 och uppåt har kommit hmm Inte så starka vibrationer som med tidigare kardan..

Hardyskivan är lite torrsprucken på något ställe om det kan vara denna som är boven till problemet ?

Tacksam för svar! big_smile

Mvh Fabian

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Drönirettab
15 januari 2013 · 21 761 Inlägg

När du bytte stödlagret (både med originalkardanaxeln och den "nya" kardanaxeln), var du noggrann med att sätta tillbaka axeln i exakt samma läge som förut?

En sprucken hardyskiva borde kunna orsaka vibrationer, men jag har inga erfarenheter av hardyskivor och gissar mest. smile

fabbemannen
15 januari 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
När du bytte stödlagret (både med originalkardanaxeln och den "nya" kardanaxeln), var du noggrann med att sätta tillbaka axeln i exakt samma läge som förut?

En sprucken hardyskiva borde kunna orsaka vibrationer, men jag har inga erfarenheter av hardyskivor och gissar mest. smile

Kardanens kopplingar vid motor och bakaxel är väl ganska oberoende av varandra, dock är delningen på kardanen väldigt viktig och den märkte vi upp så den sitter rätt ja:)

Hardyskivan är inte sprucken igenom utan det är mest sprickor på ytan ser det ut som

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
jockis
17 januari 2013 · 27 Inlägg

skeva fälgar? big_smile

fabbemannen
17 januari 2013 · 278 Inlägg

jockis skrev:
skeva fälgar? big_smile

Då borde felet varit innan med wink

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
fabbemannen
17 januari 2013 · 278 Inlägg

Problem löst! lås tråd

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
jockis
17 januari 2013 · 27 Inlägg

jaja var bara en trevlig ironisk kommentar smile

sarasola
20 april 2018 · 3 Inlägg

fabbemannen skrev:

jockis skrev:
skeva fälgar? big_smile

Då borde felet varit innan med wink

Vad var felet då?

Volvo 740 limo "lången" (1988)
Volvo V70n "Ocean race" (2002)
Xebers76
20 april 2018 · 2 271 Inlägg

sarasola skrev:

fabbemannen skrev:

jockis skrev:
skeva fälgar? big_smile

Då borde felet varit innan med wink

Vad var felet då?

Nu var tråden från 2013 men jag håller med, man blir ganska irriterad när folk inte vill dela med sig av lösningen

sarasola
20 april 2018 · 3 Inlägg

Xebers76 skrev:

sarasola skrev:

fabbemannen skrev:

Då borde felet varit innan med wink

Vad var felet då?

Nu var tråden från 2013 men jag håller med, man blir ganska irriterad när folk inte vill dela med sig av lösningen

Ja jo det vet ja🙂 ja man blir ju det här också vibrationer i kardan eller nåt allt ska va på rätt plats o allt helt. Kan det bli om det är dåligt med bakaxel olja eller hur går ja till väga?Gäller 740 limo 🙁

Volvo V70n "Ocean race" (2002)
Volvo 740 limo "lången" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang