V4Bergman skrev:
caromania skrev:
V4Bergman skrev:
Hej!
Jag tänkte sätta in en elektrisk bränslepump på min SAAB 96 och undrar lite vad som är föredra mellan att ha en vid tanken eller en i motorutrymmet?
Jag skulle säga att det kvittar. Däremot ska du ha tag på en pump avsedd för placeringen samt för förgasarbilar.
Med en pump vid tanken så kan du låta original bränslepump sitta kvar, som du ”rensar ur” och drar ett rör rakt igenom så att säga för utseendets skull. Sedan är det viktigt att du får ner trycket som brukar vara för högt vilket ger flödande förgasare eller höjd bränsleförbrukning. En tryckregulator ordnar det.
Jag kör faktiskt med Biltemas tryckpump där bak i min ena Austin kombinerat med en enkel justerbar tryckregulator som jag hittade på eBay.
Okej

Det gällande bränsletrycket och regulator har jag full koll på vad jag måste göra. Gällande originalpumpen tänkte jag helt enkelt ta bort den och sätta dit en plåt över hålet (självklart med tätning) samt även dra om bränsleledningen lite så att slangen inte går så nära avgasröret som den gör original.
Jag kör också med en plåt över hålet. Simplify and add lightness. Har man 20hästar och 300kg bil att leka med så är varenda gram värt något.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.