Problem med mitt ljud

Fillestunt
26 april 2018 · 31 Inlägg

Tja! jag har problem med ljudet i min v70 -08 där jag använder mig utav original stereo och en rockford fostgate högnivå omvandlare. när jag ökar volymen till lite mer än hälften så stänger basen av sig precis som om slutsteget skulle gå i protect men det gör den inte, den lyser fortfarande grönt och minskar jag ljudet ett litet snäpp neråt så slår basen återigen har klurat ett tag på detta utan resultat och har därav försäkrat så att jorden är tillräckligt bra och strömmen ligger på 14,2v och slutsteg går alltså INTE i protect utan lyser fortfarande grönt har 35mm2 kablar och en mtx thunder 7000, 12ohms 15” bas som drivs av ett ground zero GZTA 1.1650DX-extreme slutsteg samt ett par miami lågnivå kablar så att all hjälp uppskattas verkligen! Mvh Filip smile

Senast redigerat av Fillestunt (26 april 2018)

Volvo 965 "HLC" (1991)
Bassiehof
26 april 2018 · 1 777 Inlägg

Ange modell blabla, men först: kolla manualen.

Fillestunt
26 april 2018 · 31 Inlägg

Bassiehof skrev:
Ange modell blabla, men först: kolla manualen.

Sådär lite uppdaterat nogrannare i texten!

Senast redigerat av Fillestunt (26 april 2018)

Volvo 965 "HLC" (1991)
Meaganeowner
26 april 2018 · 2 250 Inlägg

Spänningen som förmodligen är 14.2 V hög.

Hur stor strömmen är beror på vilken effekt
steget lämnar.

Bassiehof
26 april 2018 · 1 777 Inlägg

Fillestunt skrev:

Bassiehof skrev:
Ange modell blabla, men först: kolla manualen.

Sådär lite uppdaterat nogrannare i texten!

12 Ohm? Skrev jag inte kolla manualen?

Bassiehof
26 april 2018 · 1 777 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Spänningen som förmodligen är 14.2 V hög.

Hur stor strömmen är beror på vilken effekt
steget lämnar.

Arbetsspänningen brukar kunna ligga mellan 11 och 16 volt.

Fillestunt
27 april 2018 · 31 Inlägg

Bassiehof skrev:

Fillestunt skrev:

Bassiehof skrev:
Ange modell blabla, men först: kolla manualen.

Sådär lite uppdaterat nogrannare i texten!

12 Ohm? Skrev jag inte kolla manualen?

Jag skrev den informationen som jag kunde ta reda på, har inga manualer då allt är beg. på baselementet står det 12ohm, basen är inkopplad på slutsteget till 4ohm och slutsteget på 4ohm levererar 650w rms

Volvo 965 "HLC" (1991)
Bassiehof
27 april 2018 · 1 777 Inlägg

Fillestunt skrev:

Bassiehof skrev:

Fillestunt skrev:

Sådär lite uppdaterat nogrannare i texten!

12 Ohm? Skrev jag inte kolla manualen?

Jag skrev den informationen som jag kunde ta reda på, har inga manualer då allt är beg. på baselementet står det 12ohm, basen är inkopplad på slutsteget till 4ohm och slutsteget på 4ohm levererar 650w rms

Hur många talspolar har den basen så du kan koppla en 12 Ohms bas till 4 Ohm? Men du kan googla, det brukar finnas manualer online. Jag hittade info om slutsteget, men inte om basen.  http://www.ground-zero-audio.com/compon … 0DX_OM.pdf

Fillestunt
27 april 2018 · 31 Inlägg

Bassiehof skrev:

Fillestunt skrev:

Bassiehof skrev:

12 Ohm? Skrev jag inte kolla manualen?

Jag skrev den informationen som jag kunde ta reda på, har inga manualer då allt är beg. på baselementet står det 12ohm, basen är inkopplad på slutsteget till 4ohm och slutsteget på 4ohm levererar 650w rms

Hur många talspolar har den basen så du kan koppla en 12 Ohms bas till 4 Ohm? Men du kan googla, det brukar finnas manualer online. Jag hittade info om slutsteget, men inte om basen.  http://www.ground-zero-audio.com/compon … 0DX_OM.pdf

Vad för info tycker du jag ska få ut av o läsa manualerna? känns inte som om jag får reda på mitt problem där riktigt? men vad vet jag hmm

Volvo 965 "HLC" (1991)
it_mutt Avstängd
27 april 2018 · 10 388 Inlägg

Fillestunt skrev:

Bassiehof skrev:

Fillestunt skrev:
Jag skrev den informationen som jag kunde ta reda på, har inga manualer då allt är beg. på baselementet står det 12ohm, basen är inkopplad på slutsteget till 4ohm och slutsteget på 4ohm levererar 650w rms

Hur många talspolar har den basen så du kan koppla en 12 Ohms bas till 4 Ohm? Men du kan googla, det brukar finnas manualer online. Jag hittade info om slutsteget, men inte om basen.  http://www.ground-zero-audio.com/compon … 0DX_OM.pdf

Vad för info tycker du jag ska få ut av o läsa manualerna? känns inte som om jag får reda på mitt problem där riktigt? men vad vet jag hmm

Då hade du bland annat fått fram något i stil med;

Free Air Resonance Fs 21.5 Hz
Volume Acoustic Suspension Vas 7.37 Ft^3 (208.8 l)
Total Q Qts .41
Electrical Q Qes .42
Mechanical Q Qms 9.62
DC Resistance Re 7.49 Ohm
Linear Excursion (One Way) Xmax .50” (12.7 mm)
Effective Piston Diameter D 13.000” (.3302 m)
RMS Power Handling RMS 500 Watts
Total Power Handling Total 1500 Watts
Sensitivity 1W/1m SPLo 89.0 dB
Reference Efficiency No 0.46%
Frequency Response 20 - 150Hz
Voice Coil Inductance Le 9.2 mH
Gap Height .375” (9.5 mm)
Voice Coil Height 1.250” (31.8 mm)
Motor Force BL 25.41 Tm
Compliance Cms .203 mm/N
Total Moving Mass Mms 271.0 g
Moving Mass of Driver Mmd 256.6 g
Suspension Losses Rms 3.80
Effective Surface Area Sd 132.7 in^2
Mounting Diameter 14”
Overall Diameter 15 5/8 ” (396.9 mm)
Mounting Depth 6 9/16” (166.7 mm)
Overall Depth 7 3/16” (182.6 mm)
Speaker Displacement (Inside Box) 352in^2 (5.8 l)
Speaker Displacement (Outside Box) 235in^2 (3.9 l)

Och vetat om det var en T7158 eller t7154 (specen ovan är för en T7158 ex.vis) eller vad för något.

Du säger ex.vis ena stunden att det är en 12ohm-bas, i andra stunden att den är kopplad som 4ohm osv.

Det är lite luddigt helt enkelt.

Senast redigerat av it_mutt (27 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
27 april 2018 · 1 777 Inlägg

Fillestunt skrev:

Bassiehof skrev:

Fillestunt skrev:

Jag skrev den informationen som jag kunde ta reda på, har inga manualer då allt är beg. på baselementet står det 12ohm, basen är inkopplad på slutsteget till 4ohm och slutsteget på 4ohm levererar 650w rms

Hur många talspolar har den basen så du kan koppla en 12 Ohms bas till 4 Ohm? Men du kan googla, det brukar finnas manualer online. Jag hittade info om slutsteget, men inte om basen.  http://www.ground-zero-audio.com/compon … 0DX_OM.pdf

Vad för info tycker du jag ska få ut av o läsa manualerna? känns inte som om jag får reda på mitt problem där riktigt? men vad vet jag hmm

Vad håller du på med här? Felsökning eller trams? Om du läser manualen så får du reda på vad felet kan vara. Scrolla och läs!

Bassiehof
27 april 2018 · 1 777 Inlägg

Enligt manualen så beror ditt problem, att ljudet stängs av när du spelar högt, på överbelastning. No shit, Sherlock! Då kan du börja felsöka NU! Mäta talspolens DC resistans? Då behöver du den data lil'-mutt tog fram åt dig.

Meaganeowner
28 april 2018 · 2 250 Inlägg

14.2 v, var det TS skrev inledningsvis om strömmen.
Spänning anges i enheten Volt. 
Ström anges i enheten ampere.
Går inte att blanda, hur som helst.

Kanske är det så med hela upplägget, och då är det svårt att få ett bra resultat.

12 ohm? Har baselement generellt såpass hög impedans?

12 ohms element fanns väl för typ 50 år sedan...

Är det månne 1.2 ohm?

Å andra sidan 3 st 12 ohmare kopplade parallellt blir ju 4 ohm..., men det var kanske överkurs.
Och beroende på lådkonstruktion o annat kanske något element ska jobba i motfas?
Då sker det förmodligen något med den
övergripande impedansen för lådan, som dessutom är frekvensberoende.

Tror inte att det utan vidare och utan besvär, går att smäcka in element och annat på en höft.
Jo, visst går det rent fysiskt, men hur resultatet blir är en annan femma.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 april 2018)

MammDiin
28 april 2018 · 2 019 Inlägg

Finns MTX Thunder 7000 seriens basar som är 12 ohm, de är väl även runt 20 år gamla vid det här laget. Finns väl även nyare versioner av dem men vet inte hur det är med dom.
Vill minnas det även finns en annan nyare modell (RoadThunder?) som har det för att få 4 ohm med tre basar parallellt, som Meaganeowner skriver.

Men som Bassiehof skrev så mät talspolens resistans och se vad du får fram.

Sen så är det basen som bestämmer belastningen så du får inte ut 650W ur slutsteget med 12 ohms bas.

Är lågnivåomvandlaren inkopplat till bakhögtalarna så lyssna så högtalarna inte även lägger av när basen lägger av.

Går ju även att testa med annan ljudkälla eller annan förstärkare för att se om problemet kvarstår.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang