Mäta primärsidan på en tändspole

Knugensa
9 maj 2018 · 10 Inlägg

Hej,

Jag har problem med en MC som inte tänder. Har felsökt mig upp till tändspolen och undrar nu vad jag ska förvänta mej på primärsidan? Jag tänker att jag ska kunna mäta 12V så fort tändningen är påslagen? Jag får inget utslag på multimeter eller "spänningspennan" oavsett om jag bara har tändningen på eller faktiskt försöker starta. Misstänker kabelbrott/glapp - men kan någon bekräfta att jag ska förvänta mig 12v?

MVH,
Richard

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Normalt sett så kommer väl spänningen via tändlåset när du vrider om nyckeln.
Varför inte mäta där först?
Och sen kan du ju OHM-mäta kabeln mellan lås och spole..smile
Kan väl inte vara mer än en halv OHM..

Senast redigerat av chanstagarn (9 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Knugensa
11 maj 2018 · 10 Inlägg

Tja, alltså, jag tror inte att spänningen kommer direkt från tändningslåset utan via CDI/ECU:n. Och där verkar det finnas ström (har ingen skiss på kontakterna, men 2 av 8 är strömsatta).

Men frågan är ju om en CDI/ECU skulle lägga 12V på en tändspole hela tiden eller i pulser (som matchar tädningen i toppen?). Och om den gör det i pulser - skulle en vanlig multimeter (eller "spänningspenna") ge utslag? Jag tänker att en borde det.

Är ju sjukt svårt att felsöka en CDI utan specialverktyg.

Tack för svaret.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Från batteriet går strömmen via tändlåset och sen ut till förbrukare.
  Man tycker ju att strömmen borde komma i korta pulser som borde vara mätbara med penna.
Om den inte gör det så är ju ecu misstänkt..
Men jorden har du väl kollat..

Senast redigerat av chanstagarn (11 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang