Hel och halvljus problem datsun 280 zx

Yvind
12 maj 2018 · 103 Inlägg

Hallå!

Har bytt mina strålkastare till LED och gar problem med att hel och halvljus först blev tvärt om!
Kvittade om jag vände poler på lampan!

Fick läst att jah skulle montera ett växlande relä! Vilket nästan funkar!

Halvljus funkar perfekt!
För jag fram spaken till helljus tänds helljuset och även kontrollampan!
Men der vill inte slockna bör jag slår av helljuset på spaken! Kontrollampan slocknar, stänger jag av allt ljus så slocknar allt.

Tänder halvljuset igen och det funkar dom vanligt, blir dock samma problem med helljuset var gång....

Några tips??

Gamla Japan bilar har tydligen konstant ström på en pol och skiftar sen gjord på glödlampan för att tända hel/halv ljus....
Och det funkar ju tyvärr inte på LED

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 maj 2018 · 4 917 Inlägg

En vanlig lampa kan man koppla +  - hur man vill.
Troligtvis måste man ha samma polaritet hela tiden på ledlampor och då kan man nog inte ha ett polväxlande relä.
Jag kan ha fel förvisso, men jag tror att det är så det fungerar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Knugcab
13 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Det är ju en jävla idiotkoppling på de där bilarna om den är likadan som på King Cab. Kollar man på H4-lamporna så går ju matningen in genom lampans jordtråd, sedan går det jordledningar från hel- och halvljustråden till ett växlande relä som avgör vilken sida som skall ha jord. Gissar att det är en rest från före 1968 när Datsun körde med plusjord, varför de då inte kunde behållt den också är ju en gåta.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Yvind
14 maj 2018 · 103 Inlägg

Knugcab skrev:
Det är ju en jävla idiotkoppling på de där bilarna om den är likadan som på King Cab. Kollar man på H4-lamporna så går ju matningen in genom lampans jordtråd, sedan går det jordledningar från hel- och halvljustråden till ett växlande relä som avgör vilken sida som skall ha jord. Gissar att det är en rest från före 1968 när Datsun körde med plusjord, varför de då inte kunde behållt den också är ju en gåta.

Precis så är det! Får inte rätt på det! 😳

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
Yvind
14 maj 2018 · 103 Inlägg

chanstagarn skrev:
En vanlig lampa kan man koppla +  - hur man vill.
Troligtvis måste man ha samma polaritet hela tiden på ledlampor och då kan man nog inte ha ett polväxlande relä.
Jag kan ha fel förvisso, men jag tror att det är så det fungerar.

Nej det stämmer! Så jag måste ju styra relät med jorden.... men då bilen växlar jord och plus vid Hello halvljus blir det ju helt galet!!

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
caromania Forummoderator
14 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Jag vet att jag är jättetråkig och bakåtsträvande och gnällig men... Varför LED på en sådan klassiker? sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Yvind
14 maj 2018 · 103 Inlägg

caromania skrev:
Jag vet att jag är jättetråkig och bakåtsträvande och gnällig men... Varför LED på en sådan klassiker? sad

För att kunna se nått av vägen! Och för att jag gillar looken av dem! smile

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
Knugcab
14 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Förvisso vanliga 7" insatser och med H4 i sådana får man bra ljus om man har rejäla lampor och inget spänningsfall......men kan ju förstå för utseendets skull om man gillar sådant.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang