Volvo S60 Motorsystem Service Erfordras

nitrousblu3_rs
3 maj 2018 · 262 Inlägg

Hej,

Har fått lite problem med min S60 som jag har här på Garaget. Använder mig utav lathunden:

• Bilmodell
Volvo S60 2.4 170Hk.

• Årsmodell
2006.

• Miltal
14500.

• Modifikationer på bilen 
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
Nej, helt original.

• Hur yttrar sig felet? 
Var ute och körde på motorvägen när plötsligt "Motorsystem Service Erfordras" tänder sig i displayen på instrumentpanelen + en orange triangel. Märker ingen skillnad med bilen. Parkerar vid jobbet och sedan när jag ska köra hem lyser det inte längre. Dagen efter på morgonen kommer meddelandet igen efter ett par sekunder på tomgång. Märker att bilen går lite ryckigt. Meddelandet kom och gick till en början men lyser nu alltid redan när bara tändningen slås på. Märker att bilen går sämre nu än när första gången meddelandet visades för ett par dagar sedan. Bilen känns "klen". Känns som om att motorn har 120Hk istället för de 170 den ska ha. Svår att komma iväg med på dragläget. När jag gasar vid dragläget är det precis som om att det vore en fördröjning på gasen på ungefär 1 sekund. Känns väldigt ryckig och orkeslös under 2000 varv. Tomgång oförändrad. Bilen hugger till kraftigt om jag släpper gaspedalen lite hastigt - aldrig gjort innan. Bilen går att köra med 130-140kmh, har inte provat högre hastigheter men känns allmänt svag.

Första gången meddelandet lös hade bakre ljuddämpare släppt i klämman och det läckte avgaser därifrån rätt rejält. Körde så i ett par dagar men tätade avgasröret i tron om att det skulle lösa felmeddelandet men felet kvarstår.

Hade bilen inne på Bilia där dem hittade en felkod på SAS. Fick ingen felkod nerskriven utan att bara själva "SAS:en" gav felkod. Bilia ville ha 9000kr för att byta den. Ringde Biltjänst i Landvetter där dem ville ha 4100kr för samma arbete men de har inte tid fören om 2 veckor.

Det konstiga är att både Bilia och Biltjänst menar att om det är felkod på SAS enheten så ska bilen fortfarande gå som vanligt men att anti-sladden ska ej fungera. Dem vet inte varför bilen verkar ha gått in i ett felsäkert läge. När jag Googlar på problemet om SAS och Volvo verkar det som om att alla med felkod på SAS får upp "Antisladd Service Erfordras" i displayen och inte "Motorsystem Service Erfordras".

Jag har provat att koppla ur batteriet i 1 timme ungefär utan framgång.

Någon som har varit med om liknande? Bara att bita i sura äpplet och byta ut SAS enheten till att börja med? Eller skulle den kunna skicka felkoder utan att det egentligen är fel på den? Har inte märkt av något fel med anti-sladden eller dylikt men det kanske man inte gör.

nitrousblu3_rs
7 maj 2018 · 262 Inlägg

Kan ju uppdatera lite för den som är intresserad:

Lämnade in bilen hos Biltjänst för byte av SAS vilket dem gjorde idag men när jag skulle åka därifrån var felmeddelandet kvar trots att de påstått sig ha släckt alla felkoder. Åkte tillbaka och de körde in bilen direkt och gjorde en egen felkodsläsning utöver Bilias där felkod på "kopplingsgivare" dök upp och det skulle definitivt vara orsaken till att jag får felmeddelande i bilen. Felkod fanns på SAS men skulle inte ha påverkat bilen märkbart enligt Biltjänst.

Enligt Bilia fanns det endast en enda felkod på bilen när dem hade den inne vilket var att SAS-enheten var trasig. Antagligen dök felkoden upp för kopplingsgivaren också men finns det pengar att tjäna så. Känner mig rejält blåst av Bilia och kommer aldrig att besöka en Bilia verkstad igen.

Kan rekommendera Biltjänst i Landvetter i alla fall. Trevliga, bra priser och verkar inte försöka blåsa sina kunder.

Catoxxo
7 maj 2018 · 324 Inlägg

SAS-enheten tänder inte det felmeddelandet.
Kopplingspedallägesgivaren gör däremot det. Detta givaren kommer dock inte på något sätt att få bilen att gå dåligt. Enda felsymptomen pedallägesgivaren ger är felmeddelandet "Motorsystem service erfordras" samt att farthållaren inte fungerar.
Går bilen dåligt har du alltså ytterligare ett fel.

nitrousblu3_rs
7 maj 2018 · 262 Inlägg

Catoxxo skrev:
SAS-enheten tänder inte det felmeddelandet.
Kopplingspedallägesgivaren gör däremot det. Detta givaren kommer dock inte på något sätt att få bilen att gå dåligt. Enda felsymptomen pedallägesgivaren ger är felmeddelandet "Motorsystem service erfordras" samt att farthållaren inte fungerar.
Går bilen dåligt har du alltså ytterligare ett fel.

Fast när meddelandet inte lyser går bilen bra. Mekanikern på Biltjänst nollade felkoden och det höll nästan hela vägen hem och bilen gick bra hela tiden. Så fort meddelandet kom tillbaka och cruise controllen försvann började bilen gå dåligt igen.

pucko97
8 maj 2018 · 93 Inlägg

Klints skrev:
Hej,

Har fått lite problem med min S60 som jag har här på Garaget. Använder mig utav lathunden:

• Bilmodell
Volvo S60 2.4 170Hk.

• Årsmodell
2006.

• Miltal
14500.

• Modifikationer på bilen 
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
Nej, helt original.

• Hur yttrar sig felet? 
Var ute och körde på motorvägen när plötsligt "Motorsystem Service Erfordras" tänder sig i displayen på instrumentpanelen + en orange triangel. Märker ingen skillnad med bilen. Parkerar vid jobbet och sedan när jag ska köra hem lyser det inte längre. Dagen efter på morgonen kommer meddelandet igen efter ett par sekunder på tomgång. Märker att bilen går lite ryckigt. Meddelandet kom och gick till en början men lyser nu alltid redan när bara tändningen slås på. Märker att bilen går sämre nu än när första gången meddelandet visades för ett par dagar sedan. Bilen känns "klen". Känns som om att motorn har 120Hk istället för de 170 den ska ha. Svår att komma iväg med på dragläget. När jag gasar vid dragläget är det precis som om att det vore en fördröjning på gasen på ungefär 1 sekund. Känns väldigt ryckig och orkeslös under 2000 varv. Tomgång oförändrad. Bilen hugger till kraftigt om jag släpper gaspedalen lite hastigt - aldrig gjort innan. Bilen går att köra med 130-140kmh, har inte provat högre hastigheter men känns allmänt svag.

Första gången meddelandet lös hade bakre ljuddämpare släppt i klämman och det läckte avgaser därifrån rätt rejält. Körde så i ett par dagar men tätade avgasröret i tron om att det skulle lösa felmeddelandet men felet kvarstår.

Hade bilen inne på Bilia där dem hittade en felkod på SAS. Fick ingen felkod nerskriven utan att bara själva "SAS:en" gav felkod. Bilia ville ha 9000kr för att byta den. Ringde Biltjänst i Landvetter där dem ville ha 4100kr för samma arbete men de har inte tid fören om 2 veckor.

Det konstiga är att både Bilia och Biltjänst menar att om det är felkod på SAS enheten så ska bilen fortfarande gå som vanligt men att anti-sladden ska ej fungera. Dem vet inte varför bilen verkar ha gått in i ett felsäkert läge. När jag Googlar på problemet om SAS och Volvo verkar det som om att alla med felkod på SAS får upp "Antisladd Service Erfordras" i displayen och inte "Motorsystem Service Erfordras".

Jag har provat att koppla ur batteriet i 1 timme ungefär utan framgång.

Någon som har varit med om liknande? Bara att bita i sura äpplet och byta ut SAS enheten till att börja med? Eller skulle den kunna skicka felkoder utan att det egentligen är fel på den? Har inte märkt av något fel med anti-sladden eller dylikt men det kanske man inte gör.

MAF, tändstift, tändspolar och spjällhus låter det som(valfri kombination av dessa kan orsaka det du upplever).

Senast redigerat av pucko97 (8 maj 2018)

nitrousblu3_rs
15 maj 2018 · 262 Inlägg

Uppdatering:
Kopplingsgivare bytt, bilen går som den ska och inga felmeddelande. Cruise Control funkar också igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang