Agm batteri eller vanligt ?

Alvaalex
17 maj 2018 · 9 Inlägg

Har en seat toledo 2014 där det sitter ett 59ah agm batteri just nu som verkar slut på sad.

Vid belastning går de ner under 12v och laddas ur fort om man laddar fullt. Bilen har start/stop teknik så min fråga är måste jag ha ett Agm batteri då eller kan jag gå på ett vanligt billigare batteri?

Reg nr ryr 905 om det skulle hjälpa.

Jag åkte till sthlm här om dagen  och laddade fult innan jag för  ca 60 mil enkel väg, jag tog mig dit och tillbaka. Men i morse då ja skulle starta bilen gick det inte så fick cykla. De va då 12.36 v me bilen avstängd. Provade starta efter jobbet och då startade den så ja kunde köra in bilen i garaget och ladda. Men nu är ja less å känner ja måste byta batteriet om nu de är problemet? Kan de va generator fel ?

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Det verkar inte helt rimligt att ett så nytt batteri tar slut så fort nej även om det såklart är möjligt t ex om bilen ibland stått långa stunder (veckor/månader) utan att köras.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
18 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Vad är laddspänningen då du kör normal fart?
Bör ligga på 13,5 till 14,5 volt.

Ett tips är att inhandla en (billig) multimeter och en stickpropp för cigtänduttaget.
Då kan du hela tiden se laddspänningen.

Instämmer med ovanstående inlägg att det är osannolikt att batteriet skulle "ge upp" efter så kort tid.

Snarare problem med laddningen.

Alvaalex
18 maj 2018 · 9 Inlägg

Släpper ja gasen ligger han på 14.7v, ligger jag i 110 och 2100 varv ligger jag på 13.2volt. Vrider jag av ljuset sänks vikten till 13.0 slår ja på helljus går den upp i 13.6

Står ja på tomgången å kör igång max fläkt,sätesvärme samt värme både fram å bakrutan går han upp i 14.2 v

Senast redigerat av Alvaalex (18 maj 2018)

mb_pucken
18 maj 2018 · 5 087 Inlägg

Alvaalex skrev:
Släpper ja gasen ligger han på 14.7v, ligger jag i 110 och 2100 varv ligger jag på 13.2volt. Vrider jag av ljuset sänks vikten till 13.0 slår ja på helljus går den upp i 13.6

Står ja på tomgången å kör igång max fläkt,sätesvärme samt värme både fram å bakrutan går han upp i 14.2 v

Det låter perfekt då din bil är en microhybrid (tror jag det kallas) dvs den ska ladda vid motorbroms för att inte slösa bränsle och bara ladda det lilla den behöver vid körning.
Låter som på din beskrivning som batteriet är paj.

Skulle helt klart satsa på ett AGM batteri då det är anpassat för just start/stopp. Kolla med din återförsäljare av originaldelar. Dom kan ha bättre priser än man tror :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Alvaalex
18 maj 2018 · 9 Inlägg

När jag starta så gick han ner till 8.7v som lägst

jaka54
18 maj 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Och du har laddat batteriet i 12 timmar eller mer?? Låter helt osannolikt att ett så nytt batteri redan har fallerat.

Alvaalex
18 maj 2018 · 9 Inlägg

Laddat med ctek mxs 5.0 tills den indikerar  fullt. Körde den förut på normal laddläge, nu då ja Vet de sitter agm har ja ställt in den på agm läge och ska låta den ladda 24h

Alvaalex
18 maj 2018 · 9 Inlägg

Kan man köra recond Läget på batteriet medans det sitter kvar i bilen eller ska man plocka ur det först?

Alvaalex
19 maj 2018 · 9 Inlägg

Laddade i 18h på agm läge, , kört lite nu stängde av bilen 5 min , sen då ja starta igen så va klockan och tripmätare nollad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang