Problem med vindrutetorkare, volvo 945

Gralls
4 april 2013 · 30 Inlägg

Hej, jag har en volvo 945 års 93 , och jag har ett problem med mina vindrutetorkare och spolning, när jag stoppar i
säkringen så står dom och går hela tiden, nån som har haft samma problem? de bör ju vara ett jordfel kanske, tips på vart man kan börja leta någonstans?

Senast redigerat av Gralls (4 april 2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2013 · 17 465 Inlägg

Jordfel är en tanke men: I de trådar med liknande problem så har det nog varit relä eller spaken som strular. Dra ur kontakterna ur spaken och sätt i reläet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gralls
4 april 2013 · 30 Inlägg

Tack, ska prova

Aronson
4 april 2013 · 914 Inlägg

Felet är garanterat i någon av ljustorkarmotorerna ,prova att koppla ur dem.Ett tre poligt kontaktstycke under vardera framljuset.Inte alls ovanligt att det är fel i en sådan och då blir det detta fenomen.

Gralls
4 april 2013 · 30 Inlägg

jag har testar ryckt ut dom och satt i igen, men dom går fortfarande.

Aronson
5 april 2013 · 914 Inlägg

Felet fanns alltså kvar när båda två var urkopplade?

Gralls
5 april 2013 · 30 Inlägg

japp, dom slutar endast gå när man rycker säkringen eller relät

Aronson
5 april 2013 · 914 Inlägg

Då skulle jag fortsätta med att prova ett annat relä.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2013 · 13 734 Inlägg

inget relä till torkaren bara till intervallen.

jag tror det är torkarmmotorns jord som är kass.
vet att det hände ofta på 240 där fick man plocka loss motorn och göra rent allt så fungerade dom alltid.

jorden till motorn sitter på torkarstället under frontplåten.
relät till intervallen är det sitter på innersta raden andra relät från höger sidan.

du har även en jord sitter vid höger framskärm.
sen sitter det en jord vid styrboxen vid fötterna på högersidan det är dom jordarna som hör till själva torkar och spolingen på bilen.

fungerar inget av det så testa att jorda motorn med en kabel direkt och se om den fungerar hjälper inte det är det nog bara att kasta motorn åt skogen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Aronson
6 april 2013 · 914 Inlägg

240.in har en helt annan konstruktion på torkarmotorn så du kan ej jämföra den med 700/900 serien.Visst händer det att jorden till torkarmotorn går sönder även på dessa men då är det bara torkarmotorn som lägger av.
När man spolar på vindrutan så går det även en signal/kabel till intervall reläet så att motorn ska gå några slag,och blir det fel i reläet så kan det ge bakström ut på denna kabel och då går även spolningen.
Det sitter en jordplint på vardera innerskärm strax bakom blinklyktan titta där om det är något fel (kolla på den sidan som spolarbehållaren sitter på.Men iom att det börjar när du sätter tillbaka reläet så kan det rent teoretiskt vara ett relä som är trasigt/eller något jordfel som lurar reläet.
När  jordblecket på 240:ins torkarmotor krånglade så var det aldrig problem med att spolningen gick av sig själv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2013 · 13 734 Inlägg

Aronson skrev:
240.in har en helt annan konstruktion på torkarmotorn så du kan ej jämföra den med 700/900 serien.Visst händer det att jorden till torkarmotorn går sönder även på dessa men då är det bara torkarmotorn som lägger av.
När man spolar på vindrutan så går det även en signal/kabel till intervall reläet så att motorn ska gå några slag,och blir det fel i reläet så kan det ge bakström ut på denna kabel och då går även spolningen.
Det sitter en jordplint på vardera innerskärm strax bakom blinklyktan titta där om det är något fel (kolla på den sidan som spolarbehållaren sitter på.Men iom att det börjar när du sätter tillbaka reläet så kan det rent teoretiskt vara ett relä som är trasigt/eller något jordfel som lurar reläet.
När  jordblecket på 240:ins torkarmotor krånglade så var det aldrig problem med att spolningen gick av sig själv.

missade faktist att spolningen gick oxå smile

fast när så mycket saker händer samtidigt så brukar det vara jorden som fuckar till sig.

vet att jag hade en 740 som strulade efter lack och då var det jorden vid ena framskärmen som strulade
men detta var 13år sen så minns inte riktigt vad det var som hände när det knasade smile

tog en titt över elschemat och funktionsbeskrivningen i volvos gröna bok över 940 96
och där så går relät i 2olika lägen dels i intervall läge och sen i spolläge.

så att den stannar när relät dras ur kan betyda att relät är kasst eller det som är mest troligt jorden vid höger framskärm där sitter både torkarmotorn och pumpen jordad.
har aldrig bytt ett relä på varken en 740 eller 940. men jorden är känd för att strula vid innerskärmarna


(editerar då jag tog fel på far och son ) =/

Senast redigerat av Growe (7 april 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Aronson
7 april 2013 · 914 Inlägg

För att avvika från tråden ,berätta mer ,när och var?var det med V70:n eller skicka ett pm med mer info .

AchtungPanzer
19 maj 2018 · 55 Inlägg

Tjenare! Har problem med fram och bak torkare på min 745 88B. Har bytt motor i den efter ett tag började bak torkare gå vid tändning på går att stänga av om man jävlas med knappen på spaken. Sätter jag igång bilen går båda och går inte stänga av. Har kollat lite jord men känns inte som de är jord då hade väl fler saker stulat eller? Rycker jag ur relät som sitter framför växelspak slutar de ifram att gå själv men fortsätter ibak. Har ingen jävla aning vad jag ska ta mig till...

Volvo S60 2.4T "ATM Steg 1" (2001)
Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang