Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

Ante_80
21 mars 2018 · 2 Inlägg

Hej,

Jag har en 2012 VW Golf 5-dörrars halvkombi som jag vill få bättre ljud i. Min absoluta maxgräns för detta är 25,000 kr inkl allt (alla produkter, allt kablage, installation, material som dämpmatta till framdörrarna, omvandlaren till min huvudenhet RCD510 etc).

Jag lyssnar på all slags musik förutom klassisk men mest blir det Eurodance samt Trance från 90-talet. Med systemet som jag köper så vill jag kunna spela så högt det bara går med så mycket bas som möjligt. Det ska både höras och helst också kännas när jag kommer körandes. 

Med min budget, ska man satsa på ett slutsteg till framkittet och ett till basarna eller köra på ett flerkanalsslutsteg som driver allt? Två separata slutsteg är väl att föredra men går det med min budget och räcker ström/säkringar till?

Sluten eller portad baslåda? Sluten är om jag förstår det mer rapp men kräver sitt slutsteg för att spela högt så med tanke på min budget och att jag vill kunna spela så högt som möjligt så ska man kanske satsa på dubbla 12-tummare i portad låda framför dubbla 10-tum i sluten låda?

Jag vill behålla mig original VAG huvudenhet RCD510 då den har navigation så tydligen kommer jag behöva köpa till en omvandlare som förstärker den låga utnivån från 1.2-1.6V upp till upp emot 10V mot slutstegen. Kommer inte på namnet men ni vet nog säkert vad jag menar och vad den kostar.

6.5" kit i framdörrarna + dämpmatta + slutsteg.
2x12" bas + portad låda + slutsteg.
Installation inkl justering av systemet samt allt kablage.

Högtalarna i bakdörrarna kommer inte att användas utan kablarna kommer plockas bort.

Mvh
Ante

henkz MR
5 juni 2018 · 295 Inlägg

typ något sådant här hade jag satsat på sen hade jag låtit den som installerar det åt mig bygga lådan.
http://www.bilddump.se/bilder/201806051 … .55.66.PNG

Nu vet ju inte jag vart du bor då det inte framgår så svårt att säga någon person/firma som kan hjälpa dig.

Janneutanb
5 juni 2018 · 7 271 Inlägg

Ett tre/fyrkanligt steg samt lättdrivna högtalare och bas.
Så slipper du lägga enorma summor på effekt.

razer80
5 juni 2018 · 5 Inlägg

Bäst vore om du först tänker på vilken sort basljud det är som tilltalar dig i första hand!  Dvs vill du att trummorna & kaggen ska vara prio nr 1, eller gillar du mer elektronisk bas? Det finns ett hav av baselement där ute och naturligtvis är en del bäst på dunk & snärt medans en del kan spela så ljup bas att det mänskliga örat inte hör något längre. Visserligen är baselementen mer allsidiga idag än för 10 år sen. Hursomhelst, jag föreslår att du kollar på ett par klipp på Youtube, killen är overklig duktig & förklarar allt i detalj! Kanalen har du här: https://www.youtube.com/channel/UC4FiN4 … xzRXJY21lQ

razer80
7 juni 2018 · 5 Inlägg

Jag glömde en annan detalj som är väldigt viktigt, nämligen slutsteget. Jag påstår inte att jag har rätt men jag skulle ha med en budget på 25k köpt ett Monoblock, dvs ett en kanalig steg enbart dedikerat baslåda. Jag kan inte minnas att jag har sett nått flerkanalig steg som förser ett baselement med flera hundra watt och fyra dörrhögtalare med 50-100w.
Själv hade jag satsat på flera steg. Två duger.

SportPilot Ubåtsingenjör
7 juni 2018 · 7 228 Inlägg

Ring till Robin på RSaudio så löser han ett schysst paket till dig, han har bra pris på både produkter och installation. De finns i Åhus, Skåne

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang