Audi A4 -99 ryckig vid gaspådrag och tomgång ibland

Soppa_filter
7 juni 2018 · 1 Inlägg

Hej, jag har en Audi A4 -99 B5 8D 1.8ts 180 hk som går ryckig på gaspådrag och tomgången. Bilen har gått ca 21 000 mil och jag har haft den sen mars. Detta händer bara ibland och det har ingen betydelse om den är varm eller kall och vilket väder. Jag har kolla tändstiften och spolarna och de var lite oljiga dock endast på tändstiftens gängor och inte på alla cylindrar. Stiften på 2 cylindrar satt inte riktigt bra heller. Plasten kring Tändspolens topp vid skruvarna är lite sprucken så jag tänkte nån tidigare ägare kunde ha spillt lite olja och sedan har det runnit ner eller kan det vara ventilkåpspacking? Stiften såg  annars ok ut. Har också kollat luftfilter och det verkar vara bra. Bilen drar också mer bränsle än den ska och ännu mer när ryckningarna kommer. Problemet försvinner temporärt när jag startar om bilen och det kan uppstå efter en timme eller efter två veckor igen så det är varierande. Kan det vara nån felkod då problemet försvinner när man stänger av motorn. Motorlampan lyser aldrig. Vad finns det mer att kolla? Lmm? Lambdasonden? Laddtrycket? Bränslepump? Det finns väl också en magnetventil som reglerar Laddtrycket om jag inte har fel?

Jag är inte så bra på bilar så ursäkta fel och dylikt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang