D24 är slö, knackar och ryker svart

JohnGram
15 juni 2018 · 3 Inlägg

Har nyligen köpt en LT31 79'a med en d24. Dieselpumpen är justerad hos verkstad, bytt bränslefilter och kollat luftfiltret som såg fint ut. Jag är inte säker men tror inte motorn gått mer än 9000mil då den blev konverterad.

Den startar utan problem men den låter högt som in i f*n, och jag tycker inte att det är något tryck i den. Får kämpa för att komma upp över 70km/h, även om jag till slut lyckades komma upp i 90km/h på motorvägen.

Det är ett knackande ljud och när jag lägger i trean låter den lite ojämnt. Även svart rök som inte försvinner även om man kört ett tag. Jag har läst att man kan testa att justera spridarna, men vet inte om detta är något för en lekman (är bara kunnig på bensinare)? Likaså att det kan vara vakumpumpen som spökar. Verkstaden snackade något om att några ventiler behövde justeras, men vet inte vad dom syftade på.

I övrigt ser toppen fin ut, ingen geggig/vit olja. Verkar inte sluka kylarvatten heller så tror toppen är fin. Oljeläckage finns dock här o var men inte på den nivån att det droppar på gatan. Har införskaffat nytt oljefilter och ska byta oljan i motorn då jag misstänker att det var ett tag sen det gjordes. Vet dock inte hur mycket det påverkar detta. Efter 15 mins körning på motorvägen kändes motorn väldigt varm, men då vattentempmätaren inte funkar vet jag inte om den är varmare än den bör vara. I övrigt har den nyligen körts 90 mil av den förra ägaren innan dieselpumpsremmen gick (nu utbytt så klart), så motorn ska inte vara ett vrak.

Så, tips mottages tacksamt! Vill verkligen få i ordning på denna rackare då det är en förbannat fin bil (utan tvekan den finaste inredningen jag sett i dessa bilar).

Bifogar en video där jag kör (givetvis inte jag som filmar wink). Detta för att ni ska få ett hum om hur den låter och hur slö den är, då jag har plattan i mattan på rakorna. Likaså ser man röken på slutet. Jag är medveten om att det inte är några raketer och att bilen trots allt väger sina ton (är en hightop dessutom), men den känns otroligt slö. Har en bensinare (2.4l, 6 cyl från 85) som känns som ett jetplan i jämförelse...

Video:
https://streamable.com/hqoxp

Den låter typ så här på tomgång:
https://www.garaget.org/video/105328

Tack!

Senast redigerat av JohnGram (15 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang