Elproblem

MagnetcHaze
9 juni 2018 · 67 Inlägg

Tjena

Var ute och rullade med veteranen, Mercury Cougar 72,  igår och reagerade plötsligt på att värmemätaren visade i princip kall motor fast jag varit ute och rullat i kanske 1 mil. Även bensinmätaren visade kvarts tank fast jag visste att det borde va ca 3/4 del tank. Vid kraftigare gaspådrag så var det som att bilen ibland hickade till och tappade gasen. Var jag lätt på gasen så gick den fint och mjukt som den skulle. Efter några timmar körde jag lite igen och då visade mätarna rätt men problemet vid gaspådrag fanns kvar.

Senare tog jag ut batteriet och laddade upp det under natten. Det var inte något direkt fel på batteriet.  När jag kopplar in det igen så slår det ut en massa gnistor när jag sätter på minus/jorden. Sätter på pluspolen först och då händer ingenting. Det är när minuspolen sätts på som fyrverkeriet börjar. Viss rökutveckling fanns. Tog direkt bort kontakten men det var så varmt att det han bli bli ett märke i själva metallen på batteriet.

Då undrar jag var jag ska börja felsöka, allt fungerade tills ganska nyligen bra utan märkbara konstigheter. Kan det va något jordfel? Jordkabeln från batteriet ska bytas då jag upptäckte nu att den är i dåligt skick med sprickor i höjet på ett par ställen. Fästet i motorblocket är täckt med gammal olja och några decenniers smuts från vägarna.  Har inga stora strömslukare i bilen, endast en bilradio av lite modernare årgång. Nyligen har jag installerat headers, och det är betydligt varmare i motorrummet. Någon sladd eller fäste som tagit stryk av detta?

Tacksam för alla tips vad det möjligtvis kan va för problem.

Ha de gött.

// Klas

Senast redigerat av MagnetcHaze (9 juni 2018)

Mercury Cougar "Puman" (1972)
torsen
10 juni 2018 · 7 234 Inlägg

Hej Klas.
Utan tvekan har du en kraftig kortslutning, eftersom det blixtrade och brändes på batteriet.
Min gissning är att någon elkabel blivit nött så att isoleringen skadats och den strömförande elkabeln jordar.
Äldre bilars elsystem kan vara "spännande".

Utmarks-Loke
10 juni 2018 · 5 833 Inlägg

1: Instrumenten visar fel på grund av glapp, jordfel eller liknande. Plocka ner, rengör och undersök. Elektronik håller inte hur länge som helst utan underhåll.

2: Motorn går illa på grund av tex. sliten förgasare eller tändning. Vore konstigt om en 45 år gammal bilmotor inte skulle vara sliten.

3: Det gnistrade för att kondensatorer i radion laddade upp sig. Elektronik har nästan alltid en hög startström. Men koppla ur radion och gör om testet. Eller ännu hellre köp en multimeter så du kan mäta strömgenomgång.

Detta är bara teorier naturligtvis.

MagnetcHaze
10 juni 2018 · 67 Inlägg

Tjena

Tack för svaren!

Naturligtvis har en sådan här bil massor av småfel, men till alldeles nyligen fungerade den riktigt bra och därför blev det märkligt att mätarna plötsligt visade så fel. Att den hostade till vid kraftigare gaspådrag har hänt förut men nu skedde det frekvent. Förgasare och insuget är nya så dom är det nog inget fel på.

När negativa polen ansluts så är det ett ordentligt gnistrande som fortsätter. Det blev så varmt att metallpolen på batteriet fick ett märke och det kom rök. Verkar va en riktig kortslutning någonstans.

Glömde tillägga att när jag hade laddat batteriet så råkade jag först av ren okoncentration i värmen koppla polerna fel med ett gnistregn till följd. Kan detta ha påverkat något? Kortslutning i någon komponent?

Tacksam för alla tips eller gissningar!

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Utmarks-Loke
10 juni 2018 · 5 833 Inlägg

MagnetcHaze skrev:
Glömde tillägga att när jag hade laddat batteriet så råkade jag först av ren okoncentration i värmen koppla polerna fel med ett gnistregn till följd. Kan detta ha påverkat något? Kortslutning i någon komponent?

Då kan du ha eldat upp generatorn eller om du har något annat som skall ha ström med tändningen avslagen. Men går det ens att sätta polerna fel? Den ena brukar vara lite större än den andra för att polskorna inte skall gå att sätta fel.

MagnetcHaze
10 juni 2018 · 67 Inlägg

Lyckades helt enkelt för att jag vände på batteriet i ren okoncentration när jag satte tillbaka det. Plusanslutningen la jag på minus utan att dra åt och han lägga an minusanslutningen mot pluspolen... får "skylla" på värmen

Ok  , misstänkt att generatorn gjort sitt. Kan kanske va startmotorn också? Såg att säkringen gått i radion.

Senast redigerat av MagnetcHaze (10 juni 2018)

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Utmarks-Loke
11 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Startmotorn borde ha klarat sig eftersom du inte vred på nyckeln samtidigt, ingen ström kunde alltså flyta. Men generatorn är ju alltid inkopplad så därför kan den gå sönder och det samma gäller radion.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juni 2018 · 4 917 Inlägg

O jag e fräck o säger att även generatorn bör ha klarat sig eftersom det är dioder som ska ta smällen och dom släpper inte igenom krämen åt fel håll..
Jag håller tummarna..
Även om generatorn pajat så borde motorn starta eftersom det är batteriet som levererar krämen i startögonblicket.
MEN skulle det ändå vara så att generatorn pajat, så kan du faktiskt koppla bort den några sekunder för att verkligen se om det är DEN som gör att bilen inte startar.

Senast redigerat av chanstagarn (11 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MagnetcHaze
12 juni 2018 · 67 Inlägg

Hej

Tack för svaren! Har införhandlar en ny generator och laduregulator. Ska se om det löser problemet. Jag återkommer med svar. Ska även kolla upp säkringar.

Något är som sagt kortslutet, då det gnistrar ordentligt när man lägger på - polen. Inga sladdar ser skavda ut och verkar ligga an mot metall. Så klart misstänkt kortis i generatorn.

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag undrar om du verkligen läste mitt inlägg..sad
Ang sista meningen om att lägga av generatorn..

Senast redigerat av chanstagarn (12 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
12 juni 2018 · 5 833 Inlägg

Är det en kortslutning så går den enkelt att mäta med multimeter. Bara tt koppla ur generatorn och se om det kvarstår, annars koppla ur radion osv. till man hittar det.

MagnetcHaze
12 juni 2018 · 67 Inlägg

Tack för tipsen! Generatorn inköptes kanske lite snabbt...

Har tyvärr ännu inte kunnat testa då jag brände en "fusible link" på en av kablarna från generatorn. Det skedde när jag provade att koppla in batteriet igen efter att jag råkade göra misstaget att vända på batteripolerna. Någon av er som har koll på att det går att ersätta dom med en vanlig flatsäkring??

// Klas

Senast redigerat av MagnetcHaze (12 juni 2018)

Mercury Cougar "Puman" (1972)
MagnetcHaze
14 juni 2018 · 67 Inlägg

Hej

Har installerat den nya generatorn och tillhörande laddrelä , samt bytt till en ny jordkabel från batteriet till motorblocket och bytt ut bränd kabelsäkring.  Allt funkar nu perfekt igen och bilen startar upp omgående. Det var högst troligtvis generatorn som var kortsluten som var skurken.

Tack för tipsen!

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Utmarks-Loke
15 juni 2018 · 5 833 Inlägg

chanstagarn skrev:
O jag e fräck o säger att även generatorn bör ha klarat sig eftersom det är dioder som ska ta smällen och dom släpper inte igenom krämen åt fel håll..

Nja, dioderna sitter ju så att ström inte kan gå bakvägen från batteriet, via lindningarna i generatorn och till jord. Men kopplar man batteriet fel kommer strömmen genom dioderna åt det håll dom leder och då brinner det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang