Söker hjälp till att välja ut helt nytt högtalarsystem.

N1VLA
13 juni 2018 · 24 Inlägg

Hej, har precis tagit körkort och köpt bil (Volvo S60 - 04). Är absolut inte nöjd med orginalljudet i bilen och planerar att uppgradera det så snart som möjligt.

Jag har läst på en del om högtalare och ljud i allmänhet men skulle absolut inte säga att jag är särskilt kunnig så ett lite enklare språk i svaren skulle uppskattas.

Min budget :
6000kr inte supernoga men runt det priset hade varit bra

Vad jag vill ha :
Jag har plats till 6st högtalare, två fram, två bak och två i hatthyllan. Planen är att börja med fram och bakdörrarna samt en baslåda i bakluckan. Hatthyllan får bli ett senare projekt. Jag vill ha bra ljud i allmänhet, är inte ute efter för mycket dunk men absolut inte för lite heller (spelar all sorts musik). Hade tänkt mig 4st 6,5" som kan spela lite allround.

Vad jag har :
Har redan köpt en stereo. ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000040318/ )Det är inget speciellt, en tusen kroners dubbeldin från biltema. Köpte den mest för Aux, bluetooth och sånt. Den ger ut 4x45W vilket är lite lite men tänkte att detta kunde lösas med slutsteg.

Uppskattar verkligen all hjälp och tips jag kan få. Det optimala hade väl varit om någon skulle vilja lägga ihop olika produkter till mig så det bara är för mig att köpa. Är öppen för alla förslag

Bassiehof
13 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Eftersom du redan köpt en stereo, byt den och gör en ny utvärdering av ljudet efter att du fått till en rolig frekvenskurva. Det är enkelt, för den funktionen jag hittade var loudness och en (3-bands?) eq. Jag tror inte att du behöver lägga så mycket på högtalare och bas och slutsteg för att matcha stereons ljudkvalitet.

N1VLA
13 juni 2018 · 24 Inlägg

Ska göra det. Tack för info

Bassiehof
13 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Du ska först ta reda på vad du för HU i bilen nu. Utifrån det tar du reda på vilket ljudsystem du har. Det finns tre till den modellen, och två av de har inbyggda slutsteg från fabrik. Sen googlar du på hur du byter HU i din S60. PA200 kräver 8 ohms högtalare enligt Volvos egen specifikationslista. https://accessories.volvocars.com/sv-se … 25452/2001

Senast redigerat av Bassiehof (13 juni 2018)

N1VLA
14 juni 2018 · 24 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du ska först ta reda på vad du för HU i bilen nu. Utifrån det tar du reda på vilket ljudsystem du har. Det finns tre till den modellen, och två av de har inbyggda slutsteg från fabrik. Sen googlar du på hur du byter HU i din S60. PA200 kräver 8 ohms högtalare enligt Volvos egen specifikationslista. https://accessories.volvocars.com/sv-se … 25452/2001

Förstår vad du menar med HU men allt annat har jag absolut ingen aning om. Hur tar jag reda på vilken HU jag har i just min bil?

Bassiehof
14 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Leta efter ett nummer, typ 601 eller 803 eller vad det står i länken. Eller om det står premium sound nånstans.

Senast redigerat av Bassiehof (14 juni 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2018 · 17 380 Inlägg

Följer tråden med intresse. Jag har enkelDIN i min pendlarbil och satte in en ny Alpine-stereo med BT. (Mic i A-stolpe med) Blev en enorm skillnad. Riktigt bra ljud som räcker fr en gubbe som mig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
N1VLA
15 juni 2018 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Följer tråden med intresse. Jag har enkelDIN i min pendlarbil och satte in en ny Alpine-stereo med BT. (Mic i A-stolpe med) Blev en enorm skillnad. Riktigt bra ljud som räcker fr en gubbe som mig...

Förhoppningsvis kommer stereon ikväll så får vi se hur ljudet blir.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang