DMC III - Mikrofon fungerar inte

classexa
27 maj 2018 · 193 Inlägg

Jag har en DMC III installerad i handskfacket och den fungerar bra, förutom att ingen hör mig när jag ringer. Jag hör dem bra i högtalarna men ingen hör mig. Samma sak gäller om jag pluggar ur mikrofonen som följde med enheten och pratar via mikrofonen i telefonen. Det här händer bara när jag ansluter till den via Bluetooth. När jag använder en AUX-kabel mellan telefonen och enheten kan folk höra mig.

Nån som vet vad problemet kan vara? Om du inte vet vad det är för produkt, här är en länk: http://www.nascom.se/sv/multimedia/n...8-pin-vag.html

Vem vet vad en dip switch är? Det står att jag ska sätta dip-switchen i rätt läge före installationen. 1 och 2 ska vara ON och 3 & 4 OFF. Vet inte om det har något att göra med det


Bilen är en Audi A6 2004 med Concert 2
__________________

it_mutt Avstängd
27 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Intressant. Jag har nämligen samma problem . . . Det hjälper ju inte dig, men iaf wink

Som jag förstått det verkar telefonens mikrofon inte "koppla över" till dmc:n. Men, jag får f*n inte rätt på det.

Testat att göra en reset?

- - - Edit - - -

Aux...vänta nu. Om du "Auxar" telefonen, så använder du väl samma uttag som mikrofonen? Eller var det jag som missuppfattade något i texten där?

- - - Edit 2 - - -

Dipswitcharna (underbar svengelska) är bara för att tala om för enheten vilken "bil" (nåja, till vilken stereo den ska kopplas) den ska sitta i. Honda har ex.vis 1-4 ON, eller 1-3 ON 4 OFF.

Senast redigerat av it_mutt (27 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
27 maj 2018 · 193 Inlägg

Hmm verkar knepigt.

Ja, AUX kabeln använder samma uttag som mikrofonen. Jag använder micken på telefonen. Går lika bra det. Fast då går det inte att använda knapparna på stereon för att svara osv. Vore trevligt om man kunde få det att fungera via trådlöst.

Vad menar du med att göra en Reset?

Senast redigerat av classexa (27 maj 2018)

it_mutt Avstängd
27 maj 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Hmm verkar knepigt.

Ja, AUX kabeln använder samma uttag som mikrofonen. Jag använder micken på telefonen. Går lika bra det. Fast då går det inte att använda knapparna på stereon för att svara osv. Vore trevligt om man kunde få det att fungera via trådlöst.

Vad menar du med att göra en Reset?

Kanske har fel för mig, men jag har iaf för mig att det sitter en resetknapp på enheten. Men, jag kan möjligen röra ihop det med den tidigare enheten jag hade.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
27 maj 2018 · 193 Inlägg

Ok, sitter den på undersidan tro? Har nämligen sätt fast den i "taket" på handskfacket med undersidan uppåt. Sitter med buntband

classexa
28 maj 2018 · 193 Inlägg

Testade precis min mikrofon på 2 olika datorer och den funkar inte. De ska skicka en ny. Funkar det inte byter de ut DMC'n åt mig

it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Testade precis min mikrofon på 2 olika datorer och den funkar inte. De ska skicka en ny. Funkar det inte byter de ut DMC'n åt mig

Haha, ja, DET kan ju vara en anledning givetvis wink

_-´´Edit``-_

Känns ju som om jag borde ta mig en titt på det där jag också

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
28 maj 2018 · 193 Inlägg

Ja vi kan ju alltid hoppas tongue

Testa får du se. Han sa att det har hänt att mikrofonerna är trasiga redan från leverans

it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Ja vi kan ju alltid hoppas tongue

Testa får du se. Han sa att det har hänt att mikrofonerna är trasiga redan från leverans

Ja, det är ju värt att testa. Nu är ju kabelskrället till den väl gömt osv, men jag kan ju släpa ut den bärbara o plugga in. Märkligt att tanken inte slagit mig alls innan att det skulle vara den. Nåja. då har jag (ännu) något mer att göra imorgon tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bmsone Reservdelsnisse
29 maj 2018 · 183 Inlägg

Hade det problemet också, men efter jag tog i lite och fick ner kontakten helt i DMCIII:An så fungerade det för mig.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
classexa
29 maj 2018 · 193 Inlägg

Hittade äntligen änden på mikrofonen som satt i bilen från början. Den satt i en Ericsson telefonstyrenhet bakom förvaringsfacket vid knäna. Pluggade ur den och satte i den i en bärbar dator och testade om den fungerade. Och det gjorde den. Så jag ska bara köpa en AUX förlängningskabel och dra den till handskfacket. Sen så borde allt fungera smile Så slipper jag dra om kabeln

Här är en bild på styrenheten. Vad är det för något exakt? Kan jag koppla in den i stereon eller vad?


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-eb640b217d0a0dad0784427e09a910a4.jpg

Senast redigerat av classexa (29 maj 2018)

it_mutt Avstängd
29 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Ser alldeles för dåligt, men skulle spontant gissa på ett HCA-200 eller liknande. Är det det så har den, iaf någon gång under sin livstid, haft en extern högtalare

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
30 maj 2018 · 193 Inlägg

Yup. Det sitter en liten högtalare alldeles bredvid styrenheten

Jag testade också mikrofonen som fungerade och kopplade in i DMC'n. Men det fungerade icke. Då vet jag inte vad det kan vara

Edit: Har pratat med killen på företaget och tydligen måste AUX kontakten vara 4 polig vilket inte min andra mick eller förlängningskabel var. Så får vänta på att den nya micken kommer

Senast redigerat av classexa (30 maj 2018)

classexa
1 juni 2018 · 193 Inlägg

Fick den nya micken och nu funkar det smile

it_mutt Avstängd
4 juni 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Fick den nya micken och nu funkar det smile

Grattis smile

Senast redigerat av it_mutt (4 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
16 juni 2018 · 10 388 Inlägg

En fråga; har du någon möjlighet att ta en bild på mikrofonens kontakt?

Börjar seriöst fundera på om jag har fel mikrofon till min iom att du skrev tidigare om att den skulle vara 4-polig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
16 juni 2018 · 193 Inlägg

Så här ska den se ut. Tre svarta streck, fyra poler


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-bed344801cc6b9bb63b7b1e3cce147c4.jpg

it_mutt Avstängd
16 juni 2018 · 10 388 Inlägg

classexa skrev:
Så här ska den se ut. Tre svarta streck, fyra poler


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-bed344801cc6b9bb63b7b1e3cce147c4.jpg

Tusen tack.

Var ute och spanade, och min har "standard" 3... som bilden nedan

https://cdn.sparkfun.com//assets/parts/6/6/0/4/11143-01.jpg


Har väl rört ihop kablar och mikrofoner i lådorna här.

Blir att beställa en för 49 riksdaler smile

Tack och bock smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang