Högfrekvent ljud i kupen, samt ibland generatorljud. V70n -06

MT-Adam
16 juni 2018 · 272 Inlägg

Hej!

Har en V70 T5 (med premium sound) -06 som har ett konstant pipande, högfrekvent ljud på tomgång och så fort man nuddar gas- eller kopplingspedal under färd (dvs det låter INGENTING när man motorbromsar och inte rör pedalerna). Dock piper det med farthållaren inkopplad. Det låter inte speciellt högt, och följer inte med motorns varvtal. Någon som varit med om liknande?

Härom dagen fick jag även "generatorljud" som lät betydligt högre och följde motorns varvtal, och sprakade även när man använde blinkers osv. Det lät ur högtalarna även när stereon var avstängd. Fenomenet försvann efter omstart av bilen, men något är ju uppenbarligen inte rätt...

Det som skiljer sig från original i bilen är att jag eftermonterat en AUX-adapter i stereon som jag använt utan problem i flera år på gamla S60n, och i övrigt är det vad jag vet enbart LED i innerbelysningen, dimljus och skyltbelysning. Har dock demonterat integrerade telefonen (i armstödet och bredvid HU) samt iPod-adapter utan att gjort någon omprogrammering eller liknande. DVS bara tagit ur enheterna och kopplat ur kontakterna.

Något tips på var jag kan börja felsöka? Någon spökande jord någonstans?...

zzr94092
16 juni 2018 · 4 388 Inlägg

LED ?Är det original på bilen? Börja där då ,och ta även bort ditt AUX ..

MT-Adam
16 juni 2018 · 272 Inlägg

zzr94092 skrev:
LED ?Är det original på bilen? Börja där då ,och ta även bort ditt AUX ..

De LED jag nämnde är inte original, nej. Men tycker inte att det borde kunna påverka.

AUXen tror jag avaktiveras när man inte har den i CD-c läge, så tänker likadant där att de inte bör spela roll då ljudet finns även när stereon är avstängd? Men kan ju pröva med att ta bort den i varje fall.

Snurriis
16 juni 2018 · 761 Inlägg

Viktigt att ha avskärmade kablar så som AUX laddkabel m.m märkte det i firmabilen (crafter) när jag har AUX och laddkabel i samtidigt så får jag ett högfrekvent ljud som påminner om generator tjut

it_mutt Avstängd
16 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Snurriis skrev:
Viktigt att ha avskärmade kablar så som AUX laddkabel m.m märkte det i firmabilen (crafter) när jag har AUX och laddkabel i samtidigt så får jag ett högfrekvent ljud som påminner om generator tjut

Är ju iofs inte ovanligt att billiga och/eller gamla laddare ger just den effekten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MT-Adam
16 juni 2018 · 272 Inlägg

Snurriis skrev:
Viktigt att ha avskärmade kablar så som AUX laddkabel m.m märkte det i firmabilen (crafter) när jag har AUX och laddkabel i samtidigt så får jag ett högfrekvent ljud som påminner om generator tjut

Det kan jag tänka mig! Mitt fenomen uppstår dock utan något att ladda i 12v uttaget, och även när AUX är oaktiv.

Det är inget eftermarknadsljud i bilen vad jag vet, men kan mycket väl ha varit det tidigare. Tyvärr har minst 1 klåpare haft bilen innan mig, för både mittkonsollen å golvmattan var felmonterade vilket jag inte märkte vid provkörningen av bilen, så har fått lyfta de grejerna och satt tillbaka de ordentligt. Kan naturligtvis vara så att klåparen har ställt till med mer bekymmer som jag inte märkt av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang