24 juni 2018
Trådstartare
Hej!
Jag har en peugeot 207 som rullat snart 16k mil och är fyllda 10 år(min första bil). Troligen har topplockspackningen gått; kylarvätskan minskar ganska snabbt och när jag var inne med den så hittade de inget läckage. Vi har kollat på oljan och tycker inte att den är vitaktig eller ngt sådant och notorn ryker inte. Vi testade tätningsmedel och vätskan höll sig bra i kanske drygt en månad men har nu sakta börjat gå ner igen.
Det jag söker hjälp för är vad ni tycker att vi ska göra. Vi är studenter och har inte ett absolut behov av bil men använder den ändå flitigt. Vi står mellan att antingen göra oss av med bilen och sedan köpa en ny, betydligt modernare, om något/ngra år. Det andra vi funderar på är att "köra slut den".
Hur länge tror ni bilen håller? Jag vet att motorn kan ta skada men hur yttrar det sig? Kommer bilen att plötsligt ge upp och så står vi där vid vägkanten? Eller kommer man kunna märka det, ex att det börjar ryka kraftigt eller ngt? Kan man testa att köra på tätningsmedel ännu en gång?
Tackar väldigt mycket på förhand för eventuella råd/tips!
Senast redigerat av Fiskekyrka (24 juni 2018)