4186
Sök

Volvo 740 -89 GL/T - Startproblem när den är varm

96 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
Modell: Volvo 740 1989 GL/T
Motor: B230F

Nu har bilen börjat jävlas.

Problemet har hänt tidigare men ytterst sällan, nu är det varje dag.

Bilen startar galant när den är kall och varven svajar ingenting alls, men så fort jag kört bilen så den fått lite motortemp och stänger av den så går den igång, men dör oftast efter en kort stund. När motorn väl har dött efter ett försök så är det inte ens lönt att prova igen utan vänta 5-10min innan man provar att starta den igen.

Har läst lite om detta problem och har tänkt att inhandla diverse saker, bytte luftfilter igår:

Bränslepumpsrelä
Fördelarlock
Fördelare
Tändkablar
Tändstift

Har filmat en kort snutt strax efter att jag stängt av bilen och försöker köra igång den igen, om någon volvoguru har magkänsla på vad det kan vara för nåt så man slipper köpa ut alla saker direkt.

https://youtu.be/k0L6FpQoDJI

Jag rör inte gasen överhuvudtaget, då brukar den reagera en millisekund på gasen sedan droppar varven i botten och den dör. Brukar starta den och vänta hur den reagerar, denna gång höll den sig igång på första försöker (Troligtvis för att jag skulle filma), men andra inte så lyckat.

Om jag hade fortsatt att försökt starta den efter filmen så hade det varit samma visa tills den kallnat en aning.
Senast redigerat av TelleT (1 juli 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 juli 2018
Det låter förvisso som ett typiskt kondensatorfel..
Har du en sån i fördelaren.?
Är nocken utsliten i fördelaren, då får man väl problem  också..
En liten service i fördelaren tror jag kommer att göra susen..
Senast redigerat av chanstagarn (1 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 647 Inlägg
1 juli 2018
Hej!
Har du kollat att du får fram bränsle till spridarna? Har du två bränslepumpar som -87:an har? Kolla i så fall att bägge pumparna funkar!

Sök