Bakrutetorkaren går igång av sig själv - Audi A4 Avant, 2002.

EiSt
6 juli 2018 · 19 Inlägg

Hej!

När jag köpte bilen så sa förra ägaren att han hade kopplat ur bakrutetorkaren då den levde sitt eget liv, så nu 2 månader senare ville jag testa att koppla in den för att se vad han menade.
Jag kopplade in kabeln till motorn och testade lite grann och det var inga problem, allt fungerade som det skulle.
Men sen när jag körde med den så gick den igång helt plötsligt efter cirka 1 mil (ett eller två svep bara).
Och ju längre jag körde desto värre blev det, den gick fram och tillbaka non-stop när jag väl var framme vid jobbet (2 mil).

Jag har testat att pilla på spaken när den dummar sig för att se om det hjälper men den fortsätter ändå.
Jag märkte även att det läckte spolarvätska någonstans nära kontakten och en gång när jag drog ur kontakten så var stiften blöta så jag antog att det kunde vara det som orsakade problemet men läckaget är fixat och allt är torrt nu men den spökar ändå.

Någon som vet vad det kan vara och hur en åtgärdar det?


Vänligen EiSt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Kolla om säkringen ansluter flera objekt, om isåfall koppla bort dom ett o ett..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
EiSt
6 juli 2018 · 19 Inlägg

chanstagarn skrev:
Kolla om säkringen ansluter flera objekt, om isåfall koppla bort dom ett o ett..

Torkarna fram och den bakre har samma säkring, Varför ska jag koppla bort torkarna? Eller vad menar du?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Man kopplar bort ett objekt i taget och provar för att se var problemet kommer ifrån..
I ditt fall hade jag kopplat bort torkarmotor fram..
Förmodligen har du 2 st fram.., så en o och en i taget o kolla.

Senast redigerat av chanstagarn (6 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2018 · 17 543 Inlägg

Torkarmotorn har ett viloläge där den inte får spänning. Detta för att förhindra att den ställer sig i valfritt läge när den stängs av. Något i motorn/släpringen glappar väl så att minsta lilla gupp får den ur läget och då drar ett svep.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
7 juli 2018 · 5 863 Inlägg

Ja, antingen släpringarna inuti växelhuset på torkarmotorn eller torkarspaken, inte torkarna fram eller något annat som går på samma säkring.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Tja, är det som ovan nämnts så blir det ENBART till att byta torkarmotorn..
MEN skulle inte vara den så har du kastat bort pengarna i onödan..
Med mitt tips, som heter " bryta o begränsa " så vet du SÄKERT om det är fel på torkaren bak eller att  den får ström via en annan felaktig motor..

Senast redigerat av chanstagarn (7 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
7 juli 2018 · 5 863 Inlägg

Ibland går motorn att plocka isär och inspektera invändigt

EiSt
8 juli 2018 · 19 Inlägg

Okej, tack för svaren smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang