ESP problem efter kamkedjebyte, VW GOLF V 1.6 FSI (2004)

Ankanan
29 juni 2018 · 50 Inlägg

Bilen från helvetet har problem igen! Efter ett växellådehaveri (https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324458) gick bilen bra i ca 150 mil, därefter började den dra lite soppa och bete sig underligt vid kallstart, kollade felkoder och konstaterade att kamaxlarna var felsynkade (hoppat några kuggar). Bara att riva ner och byta kamkedja. Bilen går bra nu igen och inga felkoder slängs alls längre, dock vägrar ESP lampan att slockna (den lös inte innan jag bytte kamkedja) oavsett hur långt jag kör eller försök till "nollning" av systemet.

Har dubbelkollat allt rörande slangar och elektronik för att se om jag missat något, allt ser bra ut. Tokbromsar man på grus skakar bromspedalen vilket indikerar att något system fungerar i alla fall, om det är ESP eller ABS vet jag inte. ABS-pumpen brukar ju haverera på denna bil men tycker att sannolikheten att just det felet skulle inträffa när jag byter kamkedja är liten.

Frågor:

Min felkodläsare är en tysktillverkad sak som heter NX200 (OBD2/EOBD, xxlteck). Kan inte dessa lite billigare läsare se fel på ABS/ESP systemet? Inga felkoder om man kollar nu. Måste man köra in till en VW-verkstad och kolla felkoderna på bromssystemet? Dyrt?

Är det möjligt att kamkedjan fortfarande är synkad fel och just därför ESP-lampan vägrar slockna? Motorn slänger inga felkoder kring kamkedjan längre och jag trippelkollade säkert att synkningen var OK med specialverktyg för just denna FSI-motor.

Någon som har någon idé?

snowmad
29 juni 2018 · 3 Inlägg

kan vara att styrvinkel givaren behöver initieras?
vore det nån av abs hjul givarna skulle även abs varna.
eller så har abs/esp styrdonet drabbats av vag sjukan och det har gått av en "tunn el-ledare" (tråd) .
Sök nån som kan kljälpa dej läsa felcoder med vag-com / vcds eller autocom /delphi 150/WOW /bosch kts.
Lyser lampan finns det (minst) en felcod, som antingen går radera eller så vet du vad du måste åtgärda.

spillolja
29 juni 2018 · 4 031 Inlägg

u281  ska kunna läsa dessa felkoder:
https://www.ebay.com/sch/eBay-Motors/60 … ;_nkw=U281

Om batteriet varit frånkopplat så kan en runda på några km behövas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
29 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Finns inget tydligt samband med ditt arbete om du inte skadat någonting med ABS systemet, men lyser ESP har du garanterat en felkod. Långt ifrån alla "enklare" utrustningar klarar att läsa alla felkoder.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Ankanan
29 juni 2018 · 50 Inlägg

Tack för svar! Blir nog att åka till verkstad och kolla koderna, chansar ju annars hej vilt! Är också osäker om de lite billigare felkod-läsarna fixar ABS-enheter osv...

I och med att jag rev ner en del på motorns högersida, där sitter ju även ABS-enheten, så kollade jag även ABS sensorn vid höger hjul idag, har ju rotat runt där en del med. Den visade öppen krets samt ingen spänning när man roterar hjulet. Glad blev jag då jag trodde jag identifierat felet, kontrollerade dock de andra hjulen med och samma fenomen där?! Borde inte det vara runt 1-1.5 kOhm där och någon form av växelspänning när hjulet roteras? Har identifierat fel så förr dock inte på en vw golf.

Ska även koppla ur batteriet under natten för att se om det rensar eventuella "spökkoder". Ska även köra runt 10 mil och se om det hjälper... Kan se att alla diagnostik-program inte körts färdiga efter 3-4 mil.

Googlat en del och lite lustig information är att jag hittat en person som bytte höger sidblinker-enhet och efter detta gick ABS-pumpen sönder, även jag bytte höger blinkers när kamkedjan byttes. Men det är nog lite långsökt smile

Senast redigerat av Ankanan (29 juni 2018)

Soulman
29 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Ankanan skrev:
Tack för svar! Blir nog att åka till verkstad och kolla koderna, chansar ju annars hej vilt! Är också osäker om de lite billigare felkod-läsarna fixar ABS-enheter osv...

I och med att jag rev ner en del på motorns högersida, där sitter ju även ABS-enheten, så kollade jag även ABS sensorn vid höger hjul idag, har ju rotat runt där en del med. Den visade öppen krets samt ingen spänning när man roterar hjulet. Glad blev jag då jag trodde jag identifierat felet, kontrollerade dock de andra hjulen med och samma fenomen där?! Borde inte det vara runt 1-1.5 kOhm där och någon form av växelspänning när hjulet roteras? Har identifierat fel så förr dock inte på en vw golf.

Ska även koppla ur batteriet under natten för att se om det rensar eventuella ”spökkoder”. Ska även köra runt 10 mil och se om det hjälper... Kan se att alla diagnostik-program inte körts färdiga efter 3-4 mil.

Googlat en del och lite lustig information är att jag hittat en person som bytte höger sidblinker-enhet och efter detta gick ABS-pumpen sönder, även jag bytte höger blinkers när kamkedjan byttes. Men det är nog lite långsökt smile

Med VCDS kan man logga givarna medan man kör. Det sitter en liten rackarns tryckgivare i abs fördelningsblocket som är ökänd. Verkstaden föreslår alltid byte till ny a runt 20k för arbete och material. Finns renoverade block att köpa.a

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
29 juni 2018 · 4 031 Inlägg

Om man vill man man lossa "handsken" till ABS-enheten och återmontera, har varit med om detta fenomen en gång

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lasse62
29 juni 2018 · 292 Inlägg

Soulman skrev:

Ankanan skrev:
Tack för svar! Blir nog att åka till verkstad och kolla koderna, chansar ju annars hej vilt! Är också osäker om de lite billigare felkod-läsarna fixar ABS-enheter osv...

I och med att jag rev ner en del på motorns högersida, där sitter ju även ABS-enheten, så kollade jag även ABS sensorn vid höger hjul idag, har ju rotat runt där en del med. Den visade öppen krets samt ingen spänning när man roterar hjulet. Glad blev jag då jag trodde jag identifierat felet, kontrollerade dock de andra hjulen med och samma fenomen där?! Borde inte det vara runt 1-1.5 kOhm där och någon form av växelspänning när hjulet roteras? Har identifierat fel så förr dock inte på en vw golf.

Ska även koppla ur batteriet under natten för att se om det rensar eventuella ”spökkoder”. Ska även köra runt 10 mil och se om det hjälper... Kan se att alla diagnostik-program inte körts färdiga efter 3-4 mil.

Googlat en del och lite lustig information är att jag hittat en person som bytte höger sidblinker-enhet och efter detta gick ABS-pumpen sönder, även jag bytte höger blinkers när kamkedjan byttes. Men det är nog lite långsökt smile

Med VCDS kan man logga givarna medan man kör. Det sitter en liten rackarns tryckgivare i abs fördelningsblocket som är ökänd. Verkstaden föreslår alltid byte till ny a runt 20k för arbete och material. Finns renoverade block att köpa.a

Eller så skickar man in det defekta för rep, finns ett antal firmor som utför detta arbete snabbt och korrekt för en tiondel av vad ett nytt kostar

snowmad
30 juni 2018 · 3 Inlägg

kolla felkoder så vet du sen kur du ska gå vidare.
och utan jag vet vad det sitter i din bil,,,
...det finns aktiva och passiva abs givare, en har låg resistans medan den andra är trixig att mäta (har fått lära mej även det den dyra vägen..)
att alla givare ska ge upp samtidigt känns inte logiskt.
-vissa av de firmor som lagar styrdon har även "bytes"/renoverade abs styrdon.
lite dyrare än att renovera sitt eget, men går fortar (om man har bråttom och vill igång snabbare)
Det finns även filmer tå tuben hur man kan laga styrdon själv, har gjort så och lyckats med 80% men det är absolut inget lätt jobb.

Ankanan
4 juli 2018 · 50 Inlägg

Då var felkoder införskaffade!

Motorelektronik:

18320(P1912) Brake booster Pressure Sensor G294
Open/short to positive

Bromselektronik:

1435 sensor 1 for brake booster G201
Fault in electrical circuit

Då verkar det som föreslagits här vara fel på ABS-enheten. Dock lite osäker. Har mätt kablarna som ansluts till sensor G294 och en kabel är öppen i nära anslutning till kontakten (kabeln är av alltså, ser dock inga brott). Lite osäker vad denna sensor gör, men googlat lite och detta står: "Brake Booster Pressure Sensor: Used by ABS module to determine brake application for ESP"  Frågan är alltså om man åtgärdar felet för denna sensor och om ABS-enheten börjar funka igen? Eller är det bara önsketänkande? Ska fixa kabeln imorgon.

Hade dessutom låg spänning i bilen, 10.7 volt, glömde att fråga om bilen var igång eller om endast tändningen var på när dom kollade felkoder. Ser att det helst ska vara minst 12 V när man kollar ABS-enheten.

(Kan tilläggas att det var inte helt lätt att hitta någon som ville läsa felkoderna, 2 verkstäder var inte intresserade samt 2 ville ha 1 500 plus moms. Hittade till slut en verkstad som gjorde det för 500 och de var dessutom trevliga och gav förslag på vad som kunde vara fel. Inte svårt att gissa vilken verkstad jag kommer vända mig till i fortsättningen.)

spillolja
5 juli 2018 · 4 031 Inlägg

G294 ska sitta på slangen till bromservot
G201 kan man läsa mer om i http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_321.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
6 juli 2018 · 50 Inlägg

Åtgärdade den defekta kabeln till sensor G294 men tyvärr är det samma fel på bilen. Så allt pekar på ABS-enheten.

Det som stör mig är att ABS-enheten jobbar som den ska när man bromsar kraftigt. Kan den fortfarande vara defekt??

Nu har jag inte möjlighet att kolla precis vad i ABS-enheten som är fel, hade gärna viljat se vilket tryck som hydralikblocket har då tryckgivaren i den brukar haverera. Man kan ju köpa en begagnad ABS-enhet för runt 1500 på ebay. Om man köper hela enheten (elektronikdel, pump samt motor) måste den då kodas om så att datorn i bilen kan kommunicera med den?

Soulman
6 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Ankanan skrev:
Åtgärdade den defekta kabeln till sensor G294 men tyvärr är det samma fel på bilen. Så allt pekar på ABS-enheten.

Det som stör mig är att ABS-enheten jobbar som den ska när man bromsar kraftigt. Kan den fortfarande vara defekt??

Nu har jag inte möjlighet att kolla precis vad i ABS-enheten som är fel, hade gärna viljat se vilket tryck som hydralikblocket har då tryckgivaren i den brukar haverera. Man kan ju köpa en begagnad ABS-enhet för runt 1500 på ebay. Om man köper hela enheten (elektronikdel, pump samt motor) måste den då kodas om så att datorn i bilen kan kommunicera med den?

Framför allt behöver du läsa ur koden i din befintliga. Ibland är det väldigt kinkigt att få utbytesmodulen att ta den eventuella omkodningen. Sen brukar man behöva adaptera G85 också så du behöver någon med kunskap och rätt program.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Lasse62
6 juli 2018 · 292 Inlägg

Det finns ingen anledning att köpa en beg enhet med okänd status, bättre att lägga samma pengar på att lämna in den befintliga för rep till en erkänd firma med garanti.
Då slipper man alla problem med inkodning som ibland inte fungerar trots rätt art nummer.
ACtronics som jag anlitat ett antal gånger tar 1400:- för ATE20 Golf IV, och 1600 för ATE60 Golf IV

Ankanan
7 juli 2018 · 50 Inlägg

Lasse62 skrev:
Det finns ingen anledning att köpa en beg enhet med okänd status, bättre att lägga samma pengar på att lämna in den befintliga för rep till en erkänd firma med garanti.
Då slipper man alla problem med inkodning som ibland inte fungerar trots rätt art nummer.
ACtronics som jag anlitat ett antal gånger tar 1400:- för ATE20 Golf IV, och 1600 för ATE60 Golf IV

Ok, då kanske det är bättre att reparera befintlig. Lasse62, hur länge blir man utan ABS-enheten? Är det ACtronics Sverige i Strömstad som fixar detta? Vad är din erfarenhet? Är ju inte så roligt att vara utan bil i någon månad...

Lasse62
8 juli 2018 · 292 Inlägg

Typ 2 arbetsdagar + frakttiden

Dock gör man endast affärer med företag, behöver inte vara ett företag som sysslar med bilrep.

Innosund sysslar med rep också och tar även privatkunder, lite dyrare och av en tillfällighet så lyckades dem inte fixa ett motorstyrdon jag skickade en gång.

spillolja
8 juli 2018 · 4 031 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
9 juli 2018 · 50 Inlägg

Ska undersöka de bolagen vidare. Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang