Citroen hög temp.

brusi
23 juli 2018 · 13 Inlägg

Har en C8 med 140hkr bensin .Termostaten ska öppnas   vid 89 grader?  Själv tycker att motorn går för varm= ,runt 100 grader, speciellt när det är +30 ute och i köer.  Har andra haft liknande problem ?

zleepy Trucker
23 juli 2018 · 1 392 Inlägg

går din elfläkt? klart motorn blir över 100grader när du är i köer och över 30grader, du måste ha kallluft i kylaren för att det ska ge effekt när termostaten öppnar, annars cirkulerar bara varmvatten för det är den blåsande kallluften som kyler ner kylarvattnet som rinner igenom kylaren, därför moderna bilar har en termostatstyrd elfläkt som startar när motorn går varm så den ska suga kalluft genom kylaren och kyla.. gör den inte det = motorn kokar...

Så, funkar din elfläkt?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2018 · 17 486 Inlägg

zleepy +1

Jag tror att kylarfläkt går för annars hade väl bussen kokat sönder vid detta laget. Och visst kan tempen klättra upp mot 110 grader utan att den kokar eller det föreligger något fel.Misstänker starkt att TS kör AC på fullt dessutom vilket ytterligare frestar på kylsystemet.

Om nu TS termostat ska öppna vid 89 grader så gör den väl det gradvis för att vid cirka 95 grader vara helt öppen. Sen föreligger det en viss tröghet i systemet så 100 grader ser jag inte som ett problem med de fakta som finns just nu vill säga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
23 juli 2018 · 4 026 Inlägg

Brukar inte kyl-fläkten gå hela tiden AC:n är i gång ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang