Volvo 940 som gasar av sigsjälv

Marce
30 juni 2018 · 31 Inlägg

Jag har då en 940 från -97 med en b230fk i, som på senaste tid har börjat gasa av sigsjälv. Först trodde jag problemet låg i wastegate slangen, vilket är t korsat. Laddtrycks mätarn visade högre laddtryck i någon sekund utan att jag gjorde någon rörelse alls med foten.
Var nästan säker på att det hade med turbon att göra, tills när jag nyligen parkerade bilen i garaget och skulle stänga av den. När jag frikoppla och släppte bromsen varvade den upp till typ 1300-1500 i någon sekund, sedan gick ner på sitt vanliga 800 varvtal.
Kan det vara gasspjället eller är det något annat mån tro?
Kan ju också nämna att när man frikopplar så har bilen en tendens att dö någon gång ibland. Har trott det är pga tomgångsmotorn eller något åt det hållet, men är mer osäker nu.

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tror du är rätt på det ang gasspjäll och tomgångsmotor..
Det kan liksom inte vara så mycket mer som kan fallera..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2018 · 26 136 Inlägg

Kör du med öppen dumpventil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Marce
30 juni 2018 · 31 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag tror du är rätt på det ang gasspjäll och tomgångsmotor..
Det kan liksom inte vara så mycket mer som kan fallera..

Var lite det jag tänkte också. Får ta och kolla på grejjerna.

Mack skrev:
Kör du med öppen dumpventil?

Nope, just nu är allt originalt i motorn förutom wastegate slangen, samt att vi bytt från lilla till stora kylet.

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Marce
2 juli 2018 · 31 Inlägg

Plocka lös gasspjället och det såg både rent och fint ut. Inget glapp eller kärv någonstans. Likaså gaswiren. Den klicka till pytte lite precis när man började röra på den men lät mer som det kom från clipset gaswiren satt med. Kändes däremot ingenting så har svårt att tro att det är det.
Kan också säga att den gör såhär i någon sekund lite då och då, så det är inget konstant utan bara enormt irriterande.
Vad jag dock tycker är konstigt är att den trycker på och får laddtryck som om man tröck någorlunda hårt på gasen, men det motorljudet man får säger typ tvärtemot (har hål i avgasröret så det hörs). Den bygger också laddtryck lite snabbare än vanligt när man trycker på, vilket får mig att fortfarande fundera på om det är turbon /wg som bråkar, men ärligt talat har jag ingen aning.

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
rodieki Tekniknörd
25 juli 2018 · 92 Inlägg

Luftmasse mätaren kanske

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang