Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.
Antagligen för att elbilar inte intresserar mig.
Hursom så finner jag inte så mycket teknisk info om denna.
Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Hur mycket effekt genererar generatorn?
Vad för slags förluster har vi genom likriktaren?
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?
Jag tror snarare på fullhybrider eller plugin än elbil med påhängsmotor.
mest förvånad att man väljer bensin istället för diesel..
diesel är både renare och mer effektivt..bensin motorer att ta med finns redan.. honda är ju kända för elverk

Googlade fram detta:
Nej, dieselmotorer är generellt sett inte renare än bensinmotorer; de har högre utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider (NOx), men lägre utsläpp av koldioxid (CO2) per mil på grund av högre bränsleeffektivitet. Moderna dieselbilar är utrustade med avancerad reningsteknik som AdBlue för att minska NOx-utsläpp, men de komplexa avgaserna från diesel förblir en hälsorisk, särskilt för yrkesgrupper med långvarig exponering.
/Benny
2010 såldes min polo ny då var den skattefri en så kallad miljöbil..
det är en diesel.. om det dög då duger det nu!
nox är något man på senare tid ens börjat prata om.. mer effektiva och läga co2 utsläpp med hvo. jag ser bara vinster med en dieselmotor och är alltid rätt väg att gå om man vill ha en effektiv bränslemotor. framför allt som i en generator där man verkligen har nytta av den låga förbrukningen där den är mest effektiv vid ett visst varvtal.
scania har motorer utan dpf som endå klarar utsläppskraven.. med adblue som är en ren efterbehandling omvandlar nox till kväve.. en liten 4cyl dieselmotor borde gå att få väldigt effektiv vid ett givet varvtal. som slår en bensinmotor på fingrarna alla dagar i veckan
Kör fort så hinner inget hända...