Sätta in extra batteri i volvo 244

244Lover
28 juli 2018 · 103 Inlägg

Hej jag vill sätta in ett extra batteri i min 244 för jag kan inte spela musik så länge som jag vill med ett batteri och jag undra hur jag ska sätta fast batteriet i skuffen jag vill helst ha det under hatthyllan då jag har en baslåda som tar upp resterande bagage utrymme. jag har en 50mm2 som går bak till skuffen ska jag säkra av den kabeln i skuffen innan den går in i batteriet och SJÄLVKLART har jag en säkring fram i motor utrymmet nära batteriet.

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
mb_pucken
28 juli 2018 · 5 087 Inlägg

Japp du ska ha säkring vid bakre batteriet också då strömmen kan passera åt båda hållen i kabeln :-) blir det kortis mot chassit strax efter främre säkringen så kommer den säkringen gå sönder medans bakre batteriet laddar ur hela sin kapacitet genom resterande kabel vilket gör den väldigt väldigt varm.

Tänk på att båda batterierna helst ska vara av samma fabrikat, typ, ålder och Ah.

Monteringen skulle jag göra i en batterilåda som förankras i skuffen på lämpligt sätt tex regält spännband eller genomgående skruv och mutter i golvet :-)

Lycka till :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
244Lover
28 juli 2018 · 103 Inlägg

om jag sätter in ett skilje relä behöver batterier vara likadana då?

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Xebers76
28 juli 2018 · 2 265 Inlägg

Man kan ha olika amperetimmar utan problem, har själv kört med ett 60ah parallelkopplat till ett 110ah. Det funkade klockrent tongue

244Lover
28 juli 2018 · 103 Inlägg

Xebers76 skrev:
Man kan ha olika amperetimmar utan problem, har själv kört med ett 60ah parallelkopplat till ett 110ah. Det funkade klockrent tongue

var det olika märken också

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Xebers76
28 juli 2018 · 2 265 Inlägg

244Lover skrev:

Xebers76 skrev:
Man kan ha olika amperetimmar utan problem, har själv kört med ett 60ah parallelkopplat till ett 110ah. Det funkade klockrent tongue

var det olika märken också

Ja dem var av olika fabrikat. Det som är viktigt är att båda är 12 volt. Och att du paralellkopplar pluspolen. Minus är ju bara att koppla till stomme

244Lover
28 juli 2018 · 103 Inlägg

Xebers76 skrev:

244Lover skrev:

Xebers76 skrev:
Man kan ha olika amperetimmar utan problem, har själv kört med ett 60ah parallelkopplat till ett 110ah. Det funkade klockrent tongue

var det olika märken också

Ja dem var av olika fabrikat. Det som är viktigt är att båda är 12 volt. Och att du paralellkopplar pluspolen. Minus är ju bara att koppla till stomme

Tack! du gjorde så jag just sparade ca 1000kr då jag redan har batterier

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
torsen
29 juli 2018 · 7 234 Inlägg

Kontakta Skyllermarks och be att få ett ex av deras manual eller leta upp dem på nätet.
Skyllermarks komponenter används av folk med äventyrsbilar som vanligen har dubbla batterier.
Även båtfolk använder sig ofta av Skyllermarks komponenter för flera batterier.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang