4906
Sök

Opel Astra 2014 slukar kylarvätska

3 Inlägg
4 augusti 2018
Trådstartare
Jag har en Opel Astra turbo 2014 på ca 9000 mil. Sedan början på maj har jag fyllt på med ca 5 liter kylarvätska. Kylsystemet är provtryckt hos Autoexperten, de hittade inget läckage. Vad kan felet vara och har någon annan haft liknande problem?

Trucker
1 436 Inlägg
4 augusti 2018
kass packning mellan blocket och toppen som gör att den förbränner kylarvattnet i cylindrarna ?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 269 Inlägg
4 augusti 2018
Om vattnet läcker ut brukar man kunna se glykolen som vitaktiga, saltliknande kristaller runt läckagestället. Annars är det som sagt toppackningen som är kass så vattnet förbränns.

3 Inlägg
4 augusti 2018
Trådstartare
zleepy skrev:
kass packning mellan blocket och toppen som gör att den förbränner kylarvattnet i cylindrarna ?

Dom nämnde det på verkstan som en alternativ förklaring. Låter inte jättebra, är det till att byta topplock då?

6 269 Inlägg
4 augusti 2018
Fredek skrev:
zleepy skrev:

Dom nämnde det på verkstan som en alternativ förklaring. Låter inte jättebra, är det till att byta topplock då?

Om du har tur räcker det att byta packningen, men det är fortfarande ett stort jobb som kostar mycket i arbetstid.

3 Inlägg
4 augusti 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Fredek skrev:
zleepy skrev:

Om du har tur räcker det att byta packningen, men det är fortfarande ett stort jobb som kostar mycket i arbetstid.

Tack! får höra mig för om pris...

Trucker
1 436 Inlägg
4 augusti 2018
Fredek skrev:
zleepy skrev:

man får plana toppen (så den blir rak och tätar emot nya packningen)
men det är ett jobb att slita ner allt, och byta packningen, och samtidigt byta kamrem/vattenpump då allt sånt åker av och bra med nya fräscha delar smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök