Extraljus canbus

granadadr
7 augusti 2018 · 7 284 Inlägg

behövs det verkligen Canbus ballaster till extraljus? kopplas ju utanför bilens orginalsystem wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
7 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Ja ... eller ....nej ....eller ...kanske?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
7 augusti 2018 · 5 523 Inlägg

Kopplas extraljusen normalt, dvs med relä så är canbus-ballaster helt onödiga.
Däremot om man kopplar dom direkt till bilens original kablage behövs canbus-ballaster.

Canbus-moduler behövs dock på vissa bilar, främst på runt 2013 och nyare beroende på märke, för annars så störs bilens canbus-system av den lilla extra strömmen som behövs till manöverkretsen på extraljusreläet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
8 augusti 2018 · 7 284 Inlägg

simlar skrev:
Kopplas extraljusen normalt, dvs med relä så är canbus-ballaster helt onödiga.
Däremot om man kopplar dom direkt till bilens original kablage behövs canbus-ballaster.

Canbus-moduler behövs dock på vissa bilar, främst på runt 2013 och nyare beroende på märke, för annars så störs bilens canbus-system av den lilla extra strömmen som behövs till manöverkretsen på extraljusreläet.

aa då provar jag utan,, är en ford mondeo 2010 smile ska ju ha extraljus så kopplar ju GIVETVIS via relä,, ska dessutom koppla om helljusxenonet ,, såg den var kopplat direkt via lampkontakt,, DÅ köper jag canbus:)  men är ju en helt annan sak,

Soulman
8 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Det finns väl en mojäng med reläbox som kan lyssna av can bus signalen utanpå kabeln?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
8 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Soulman skrev:
Det finns väl en mojäng med reläbox som kan lyssna av can bus signalen utanpå kabeln?

Rätt och riktigt.

Sen om "mojäng med reläbox som kan lyssna av can bus signalen utanpå kabeln" är fackterm eller inte låter jag vara osagt, men det är på en höft vad jag också kallar den...det eller "thingamajig"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
8 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Ett fackuttryck värdigt en välutbildad glad amatör i alla fall.

Finns ytterligare en mojäng man löder in parallellt direkt i can bus slingan. Känns som ett mer pålitlighet alternativ.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang