Problem med generator v70n

Louksor
8 augusti 2018 · 1 915 Inlägg

Hej
Har lite problem med laddningen.
Volvo V70 2.5T 2005.

Antog först att det var laddningsregulatorn som börja ge upp..
Förr laddade den 14,6v.
Sen för ca 2 månader sedan laddade den 13,7v och nu laddar den bara 13,0v o går även under 13v ibland.....


Köpte en ny bosch regulator, enligt Meca skulle jag ha den som slutade på 12, så köpte den.
Upptäckte sedan vid bytet att den som satt hade slutnr 11.
Men såg lika ut så bytte o verkar funka,  men laddar fortfarande bara 13v..

Är det generatorn som är pajj?
Kan väl inte vara nåt annat som påverkar laddningen?
Batteriet är drygt ett halvår gammalt.

Sitter en 140Ah generator nu, men måste jag byta så köper jag nog en 160Ah istället.

Ca 2k i tyskland för en bosch generator.
Fanns även märket ATL för lägre pris, nån som vet nåt om det märket?

Eller ca 700k-1500kr för en beg, dock vet man ju aldrig hur länge den funkar..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Ta isär den försiktigt och kolla så det inte är kolen som är slut.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
8 augusti 2018 · 4 388 Inlägg

Kolen sitter i regulatorn...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Det var som f..sad
Men till TS, köp en begagnad på skroten..
Det är ju en gammal bil och då köper man gamla delar..smile
Tänk på att du kan köpa MINST 3 st gamla generatorer jämfört med en ny, till kärran och innan du förbrukat dessa så har nog rosten förtärt volvon..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (8 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
8 augusti 2018 · 4 388 Inlägg

Har inte sett någon rostig-05 än..däremot rostiga MB,Saab,BMW.....som verkar vara höjda över skyarna på .ORG.. kunde inte låta bli....

Tobzter
8 augusti 2018 · 3 145 Inlägg

Kolla kablarna på generatorn satt dom sitter ordentligt  ta bort å gör rent

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Louksor
8 augusti 2018 · 1 915 Inlägg

Bytte regulatorn som jag skrev, kolen sitter ju i den smile

bilknuffaren skrev:
Ta isär den försiktigt och kolla så det inte är kolen som är slut.

800kr på skroten i stan, från en motor som gått över 38k.
O många andra runt samma pris har gått 25k+, frågan för hur länge de håller innan det blir samma fel som på min som oxå gått ca 25k mil.
En ny Bosch generator från tyskland eller england hamnar runt 2000kr.
Har inga planer på att göra mig av med den bilen, så nog lika bra att lägga till ca 1k o satsa på en ny generator.
Trist att köpa en beg och så blir det samma fel på den efter ett tag...
Rosten håller sig borta, så det lär inte hända! smile

bilknuffaren skrev:
Det var som f..sad
Men till TS, köp en begagnad på skroten..
Det är ju en gammal bil och då köper man gamla delar..smile
Tänk på att du kan köpa MINST 3 st gamla generatorer jämfört med en ny, till kärran och innan du förbrukat dessa så har nog rosten förtärt volvon..smile

Det är rengjort och sitter bra.

Tobzter skrev:
Kolla kablarna på generatorn satt dom sitter ordentligt  ta bort å gör rent

Funderar på om det kan va fel på frihjulet, så hjulet kanske inte driver/snurrar tillräckligt fort lr nåt sånt.
Fast ett sånt hjul kostar oxå en del och behövs specialverktyg.
O skulle det ändå inte vara det felet är det bortkastade pengar...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Om det inte är problem ekonomiskt, så bara köp en ny..
Men med mitt sparprogram så blir det stålar över till flera stycken begagnade..

Senast redigerat av bilknuffaren (9 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Louksor
12 augusti 2018 · 1 915 Inlägg

Trött jag blir på bilar...
Idag var jag ute o åkte en sväng, laddade 13v och funderade på att beställa ny generator när jag kom hem..
Sen på hemvägen började den plötsligt ladda 14,1volt...
Får väl avvakta lite o se om den fortsätter ladda runt 14v framöver...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Windle
12 augusti 2018 · 12 Inlägg

Det framgår inte av din beskrivning om du har problem med att starta, dvs om batteriet är urladdat eller om du bara hänger upp dig på spänningen. Laddningsregleringen sker genom reglering av spänningen. När batteriet är uppladdat så sänks spänningen för att det inte ska bli överladdat. Prova att sätta på ljuset, fläkten, vindrutetorkarna en stund innan du startar. Kolla sedan spänningen när du startar.

Annars är det ett jäkla konstigt fel du har. Kolen är ju nya. Om en diod pajar så pajar den, inte bara ibland. Kolla den grova ledningen som går från generatorn. Blir det jäkligt varmt där den är ansluten så kan du ha dålig kontakt.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Louksor
13 augusti 2018 · 1 915 Inlägg

Inga problem att starta.
Efter bilen stått ett dygn o sen på med tändningsläget o stereo osv så ligger volten runt  12,3v efter några minuter o håller sig där.
Går inte under 12v vid start.
Biltema agm 95ah batteri.

Kan det va att kolen behövde köras in eller nåt?
Kört ca 10mil sedan byte av regulator.

På andra bilar jag har haft, har de endera laddat fullt eller inte alls.

Nu har ju laddningen ändrats i etapper. Innan var den aldrig under 14,5v....

Från 14,6v ner till 13,7v o sen 13,0v o var nere på 12,6v ett tag oxå, sen upp till 13v igen.
Efter bytet av regulator så laddade den fortfarande 13,0v, men idag ökade den till 14,1v


Windle skrev:
Det framgår inte av din beskrivning om du har problem med att starta, dvs om batteriet är urladdat eller om du bara hänger upp dig på spänningen. Laddningsregleringen sker genom reglering av spänningen. När batteriet är uppladdat så sänks spänningen för att det inte ska bli överladdat. Prova att sätta på ljuset, fläkten, vindrutetorkarna en stund innan du startar. Kolla sedan spänningen när du startar.

Annars är det ett jäkla konstigt fel du har. Kolen är ju nya. Om en diod pajar så pajar den, inte bara ibland. Kolla den grova ledningen som går från generatorn. Blir det jäkligt varmt där den är ansluten så kan du ha dålig kontakt.

Senast redigerat av Louksor (13 augusti 2018)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang