Volvo 945 med BMW 525 TDS startar inte varm

Volvodieselbmw
24 juli 2018 · 7 Inlägg

Hej! Har som sagt en Volvo 945 med en BMW 525 TDS motor i, har problem med att starta bilen när man har kört den nyligen, men startmotor går... kopplar man på startkablar startar den direkt...
Låter man de stå cirka en timme efter att man kört så startar bilen utan problem alls, vad kan felet vara?

Senast redigerat av Volvodieselbmw (24 juli 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Volvodieselbmw skrev:
Hej! Har som sagt en Volvo 945 med en BMW 525 TDS motor i, har problem med att starta bilen när man har kört den nyligen, men startmotor går... kopplar man på startkablar startar den direkt...
Låter man de stå cirka en timme efter att man kört så startar bilen utan problem alls, vad kan felet vara?

Att den startar med startkablar får en att klia sig i skallen..
Möjligtvis så kommer det en (ström eller spänning smile  ) som får igång kärran.
Här nere i södern använder vi ordet KIX i brist på bättre vetande..smile
Så därför vore det bra att veta vad du har för spänningsvärde över batteriets poler när detta händer.
Likaså vilket värde när du kopplat på startkablarna innan du startar.
Det kunde vara intressant att se skillnaden i de 2 momenten och kanske komma till någon lösning.
Prova gärna med att enbart ansluta startkablarna några sekunder och sen ta av dom för att se om det är kixen som gör att den startar..

Senast redigerat av chanstagarn (24 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvodieselbmw
24 juli 2018 · 7 Inlägg

chanstagarn skrev:

Volvodieselbmw skrev:
Hej! Har som sagt en Volvo 945 med en BMW 525 TDS motor i, har problem med att starta bilen när man har kört den nyligen, men startmotor går... kopplar man på startkablar startar den direkt...
Låter man de stå cirka en timme efter att man kört så startar bilen utan problem alls, vad kan felet vara?

Att den startar med startkablar får en att klia sig i skallen..
Möjligtvis så kommer det en (ström eller spänning smile  ) som får igång kärran.
Här nere i södern använder vi ordet KIX i brist på bättre vetande..smile
Så därför vore det bra att veta vad du har för spänningsvärde över batteriets poler när detta händer.
Likaså vilket värde när du kopplat på startkablarna innan du startar.
Det kunde vara intressant att se skillnaden i de 2 momenten och kanske komma till någon lösning.
Prova gärna med att enbart ansluta startkablarna några sekunder och sen ta av dom för att se om det är kixen som gör att den startar..

Inte hemma och kan testa detta just nu, men sist jag mätte efter körning stod polerna på ca 11 volt, men låter ja den stå i en timme som sagt så står polerna på 12-13 volt... och batterierna (har 2) är nya, likaså generator

Senast redigerat av Volvodieselbmw (24 juli 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Inte bra..
12,5 volt minst , och du kan mäta med motorn igång vad generatorn laddar, över batteriets poler.
Närmare 14 volt ska det vara då.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvodieselbmw
25 juli 2018 · 7 Inlägg

chanstagarn skrev:
Inte bra..
12,5 volt minst , och du kan mäta med motorn igång vad generatorn laddar, över batteriets poler.
Närmare 14 volt ska det vara då.

Ja jo, men det ja inte förstår är hur den får mer volt när den står i en timme...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Batteriet återhämtar sig..
Men vi vill gärna veta vad generatorn lämnar med motorn igång eftersom du nämner 11 volt avstängd ,som är på tok FÖR lite.
Ett mått över batteriets poler alltså..

Senast redigerat av chanstagarn (25 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvodieselbmw
1 augusti 2018 · 7 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Batteriet återhämtar sig..
Men vi vill gärna veta vad generatorn lämnar med motorn igång eftersom du nämner 11 volt avstängd ,som är på tok FÖR lite.
Ett mått över batteriets poler alltså..

Med motor igång står batteriets poler på ca 12,5 volt, gasar jag lite så går den bara upp till kanske 12,6? Men generator o batterier är helt ny bytta på verkstad?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Detta betyder att generatorn inte laddar.
Därför att värdet ska vara MINST 13,5 volt på tomgång och gasar du lite så kan det bli bortåt 14,5 volt.
Kolla och känn på anslutningarna till generatorn, typ dra av och anslut igen med motorn avslagen.
Banka lite lätt på generatorn när den är igång, så det inte är kolen som ansluter dåligt och mät samtidigt.
Det kan ju vara så att det är en renoverad utbytesgenerator du fått som ny..
Ta det med en nypa salt , för man kan putsa upp en generator så att den blänker som en ny..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (1 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvodieselbmw
2 augusti 2018 · 7 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Detta betyder att generatorn inte laddar.
Därför att värdet ska vara MINST 13,5 volt på tomgång och gasar du lite så kan det bli bortåt 14,5 volt.
Kolla och känn på anslutningarna till generatorn, typ dra av och anslut igen med motorn avslagen.
Banka lite lätt på generatorn när den är igång, så det inte är kolen som ansluter dåligt och mät samtidigt.
Det kan ju vara så att det är en renoverad utbytesgenerator du fått som ny..
Ta det med en nypa salt , för man kan putsa upp en generator så att den blänker som en ny..smile

Tja, va ju så att min gamla generator va dålig, då lämnades bilen i på verkstad där dom lagade generatorn ja hade, så samma generator som innan bara att den ”ska” va som ny, där har dom även testat den på ”bänk”(?)
Hur märker man om det är dålig anslutning?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Jag undrar på vilket sätt den var dålig förra gången..?
Det låter som en dålig renovering..
Jag hade reklamerat den.
En dålig anslutning kan man mäta med mätinstrument..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvodieselbmw
2 augusti 2018 · 7 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag undrar på vilket sätt den var dålig förra gången..?
Det låter som en dålig renovering..
Jag hade reklamerat den.
En dålig anslutning kan man mäta med mätinstrument..

Kan de bero på att batterit är så dåligt redan från början? Och att den mest används till att köra korta sträckor så den inte hinner ladda?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Nej, om du mäter över batteriets poler så SKA du ha ovanstående värden annars laddas inte batteriet.

Senast redigerat av bilknuffaren (2 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvodieselbmw
6 augusti 2018 · 7 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Nej, om du mäter över batteriets poler så SKA du ha ovanstående värden annars laddas inte batteriet.

Har haft batterit på laddning över natten och det stod på ca 13V
Startade sedan bilen och sjönk då till ca 12V efter nån minut gick det upp mot 12,5-13V sedan åkte jag en sväng med bilen och det sjönk sakta sakta, efter ca 30 minuters åktur stod det på 11,6, gasade då upp motorn på allra högsta varv och då gick voltmätaren upp till ca 12 V? Vad kan detta bero på?

leffe
13 augusti 2018 · 25 Inlägg

fungerar laddningslampan den måste vara kopplad om generatorn ska börja ladda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang