4325
Sök

Toyota Verso -04 fel ef bränslefiltebyte

11 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
Hej,
Rostigt påfyllnadsrör byttes förra året. Bilen har alltid startat men varit lite trög i kallstarter.(den har fått nya tändstift, luftfilter remmar) . Jag tänkte också att om det kommit rost i bränslefiltret kanske det blockerar o tja jag beställde ett nytt filter som byttes av händig bilperson.
Nu till problemet! En packning långt ner i systemet var (blev?)sprucken-denna packning sålde inte Toyota lös (säljs endast komplett m bränslepump, tydligen). Bilen gick nu ej att köra då bensinen sprutade ut enl han som lagade den. De beställde en packning av några som specialtillverkar sådant. Fick vänta 2v och därefter hämtade jag den.
Förutom att hela bilen nu stinker bensin (i väntan på packn har de inte förslutit tanken...) så funkar knappt kallstarter alls, den hostar och stånkar och tomgången går upp och ner , Bilen dör och jag får försöka om och om igen-tills det plötsligt funkar och bilen går alldeles utmärkt att köra. Startar jag den efter någon timme funkar allt bra, men väntar jag en natt börjar eländet med ca 15min av hostande och puffande.

De tror att packningen kanske inte blivit helt tät och att jag får köpa en hel bränslepump för 5 papp för att få den att funka igen. Har någon något tips här? Jag vet inte om jag kan lita på det de säger. Skulle bilen verkligen funka utan problem och i varmstart om denna lilla packning inte höll tätt? Kan de ha gjort något annat fel?  Ser inget bränsleläckage alls under bilen.  (ca 17 000 körda mil).

Sök