Avgasvärden fel på tomgång men ok vid 2500RPM, hjälp?

Ytocath
1 september 2018 · 11 Inlägg

Hej alla!

Jag har en Mitsubishi Outlander -05, trimmad med evo 9 turbo, IC och lite annat kul, inklusive ommappning.

Men mina avgasvärden är fel. Vid 2500RPM (det är väl det besiktningen testar i?) är värdena bra och inom ramarna. Men vid tomgång blir CO värdet för högt. Är detta typiskt tecken på hål i avgassystemet?

Motorlampan lyser dessutom och felkoden är lambdan som får fel värde. Bilen köptes såhär och hade gärna sett att lösa det på ett korrekt sätt, men om inget hittas får jag testa min lycka med K-sprit.

Bilen är mappad på 98 oktan, vet inte om detta är standard då det är evo 4-6 motorn med turbo och 4x4.

Men som sagt, har någon en ide om vad problemet kan vara?

Några ideer jag haft:
1. Felsöka avgassystemet yterliggare, jag kan självklart ha missat ett litet hål men inte sätt eller hört nåt ännu.
2. Mappa om så blandningen blir korrekt på tomgång, har troligtvis inte råd med detta dock.
3. K-sprit? E85? Vågar man blanda i E85 med tanke på att det är 95-oktan?
4. Kolla vid vilket varvtal bilen får ok värden och höja tomgången dit via någon mappare? (Sålänge det inte är alldeles för högt varvtal).

Jag kan även känna en svag doft av avgas i kupén när man står stilla ibland. Därför kom mina misstankar om litet hål i avgassystemet.

Jag har självklart kört bilen varm innan det testades.

Tack på förhand! Är det några andra uppgifter som behövs, säg gärna till!

Ytocath
3 september 2018 · 11 Inlägg

Ksprit gjorde susen. Tack så hemskt mycket för alla svar.

spillolja
3 september 2018 · 4 024 Inlägg

K-sprit och E85 har snarlika egenskaper

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ytocath
3 september 2018 · 11 Inlägg

spillolja skrev:
K-sprit och E85 har snarlika egenskaper

smile

Tack för svaret smile Jag misstänkte detta! Jag hade 10L bensin och 1 liter K-sprit. Det är då billigare att tanka i lite E85, men då vet jag för framtiden och tills nästa gång big_smile

spillolja
3 september 2018 · 4 024 Inlägg

Annat fall som OKtanbooster då ren etanol har ett oktantal på ca 108 oktan RON

https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang