Hur lossa snabbkopplingar???

FRS05
8 september 2018 · 75 Inlägg

Hej

Sitter ett par snabbkopplingar till bränsle ledningarna som jag behöver ta bort. Eftersom jag inte vill ta sönder dem frågar jag er😃. Ska jag dra eller skruva bort dessa kopplingar?  Grejerna sitter på en golf 6.

http://forumbilder.se/H82PR/img-20180908-111137.jpg?width=150

FRS05
8 september 2018 · 75 Inlägg

Svarar åt mig själv. Jag inser nog att det är klämkopplingarna jag ska ta bort. Trodde först där var någon lösning på kopplingen längre ner. Så tar bort klämkopplingarna och drar av slangen...

FRS05
8 september 2018 · 75 Inlägg

Svarar åt mig själv. Jag inser nog att det är klämkopplingarna jag ska ta bort. Trodde först där var någon lösning på kopplingen längre ner. Så tar bort klämkopplingarna och drar av slangen...

Meaganeowner
8 september 2018 · 2 250 Inlägg

Det vita...  är det värmeskydd?

Mack855
8 september 2018 · 1 354 Inlägg

Det finns speciella tänger för dessa kopplingar, dock räcker det med en vanlig polygrip eller någon liten tång bara! Ta tag i ”öronen” med tången och kläm ihop så går den lös smile

Om frågan är hur du tar väck dem smile

FRS05
9 september 2018 · 75 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Det vita...  är det värmeskydd?

Det kan det säkert vara. Kabeln går på baksidan av motorn. Men jag är inte säker.

FRS05
9 september 2018 · 75 Inlägg

Mack855 skrev:
Det finns speciella tänger för dessa kopplingar, dock räcker det med en vanlig polygrip eller någon liten tång bara! Ta tag i ”öronen” med tången och kläm ihop så går den lös smile

Om frågan är hur du tar väck dem smile

Körde med vanlig polygrip, fungerade bra. Eftersom det heter "snabbkoppling" så trodde jag det var ungefär som en hydralisk snabbkoppling eller liknande först. Men det var ju, som sagt, att trycka ihop "slangklämman" med polygrip och sedan lirka av slangen.

Vet någon förresten var en sådan speciell tång heter för att pressa ihop dessa kopplingar? Plockade bort lite slangar till kylarslangarna där dessa kopplingar satt dumt till. Då hade det varit bättre att ha ett smidigare verktyg än en polygrip.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 474 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FRS05
9 september 2018 · 75 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kamasa P 236 Slangklammertång

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/e-S … /11241.jpg

Tackar, tror även Knipex 85 51 250 A ska fungera.

Mack855
9 september 2018 · 1 354 Inlägg

Finns även sådan med vajer som du kan låsa så att du kan använda båda händerna. Tror biltema har sån.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 474 Inlägg

Finns i ett flertal varianter/fabrikat. Den jag länkade är den som är mest efterfrågad på vårt företag. Fick själv en ny sådan i måndags...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
9 september 2018 · 5 525 Inlägg

Det är en snabbkoppling det där, stålbiten med en plasthylsa som låsning som trycks fast på plastledningarna som kommer uppåt från balken.
Däremot är dom där snabbkopplingarna oftast väldigt krångliga att ta isär, men dom behöver man så gott som aldrig lossa.

Antar TS ska byta kamrem och jag anser att det då är enklare att bara ta loss slangarna från bränslefilterhuset och plugga slangarna med lämplig skruv och sen plocka ut filterhuset från bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang