Sitter ett par snabbkopplingar till bränsle ledningarna som jag behöver ta bort. Eftersom jag inte vill ta sönder dem frågar jag er😃. Ska jag dra eller skruva bort dessa kopplingar? Grejerna sitter på en golf 6.
Svarar åt mig själv. Jag inser nog att det är klämkopplingarna jag ska ta bort. Trodde först där var någon lösning på kopplingen längre ner. Så tar bort klämkopplingarna och drar av slangen...
Svarar åt mig själv. Jag inser nog att det är klämkopplingarna jag ska ta bort. Trodde först där var någon lösning på kopplingen längre ner. Så tar bort klämkopplingarna och drar av slangen...
Det finns speciella tänger för dessa kopplingar, dock räcker det med en vanlig polygrip eller någon liten tång bara! Ta tag i ”öronen” med tången och kläm ihop så går den lös
Det finns speciella tänger för dessa kopplingar, dock räcker det med en vanlig polygrip eller någon liten tång bara! Ta tag i ”öronen” med tången och kläm ihop så går den lös
Om frågan är hur du tar väck dem
Körde med vanlig polygrip, fungerade bra. Eftersom det heter "snabbkoppling" så trodde jag det var ungefär som en hydralisk snabbkoppling eller liknande först. Men det var ju, som sagt, att trycka ihop "slangklämman" med polygrip och sedan lirka av slangen.
Vet någon förresten var en sådan speciell tång heter för att pressa ihop dessa kopplingar? Plockade bort lite slangar till kylarslangarna där dessa kopplingar satt dumt till. Då hade det varit bättre att ha ett smidigare verktyg än en polygrip.
Det är en snabbkoppling det där, stålbiten med en plasthylsa som låsning som trycks fast på plastledningarna som kommer uppåt från balken. Däremot är dom där snabbkopplingarna oftast väldigt krångliga att ta isär, men dom behöver man så gott som aldrig lossa.
Antar TS ska byta kamrem och jag anser att det då är enklare att bara ta loss slangarna från bränslefilterhuset och plugga slangarna med lämplig skruv och sen plocka ut filterhuset från bilen.