Opel Astra H -07 krånglar (felkoder)

jeppsson88
20 september 2018 · 1 Inlägg

Halloj!
Har börjat hända saker med min Opel Astra H 1.6 -07 (Z16XEP). gått 13 000 mil. servad som den ska.

Varningslampa, motorstyrning har tänt sig.
Felkoderna som läses ut är:
P0017: vevaxel - kamaxel korrelation, Bank 1 sensor B (har jag haft sedan tidigare, den felkoden har kommit och gått under ca ett år)
P0020: Kamaxel positionsgivare, Bank 2 (har dykt upp nu)

Händer ibland att bilen hoppar/hackar (och då MENAR jag verkligen hoppar) när jag ska köra iväg första gången efter start. alltså att hela bilen hoppar så att rösten blir hackig om man pratar samtidigt. Detta sker alltså dom första 3 sekunderna när man kör iväg, sen inga problem. detta händer inte alltid, kanske 1 gång av 10 vid ivägkörning.

Bilen går helt normalt i övrigt. kanske en något ökad bränsleförbrukning, 0,75L/mil, innan har det legat runt 0,65L/mil, men det känns som att det är såpass lite så inget att bry sig om?

släcker jag lampan och kör iväg så tänds den inte igen "på den körningen", men om jag däremot stänger av bilen efter en tids körning och sedan startar igen så kommer lampan tillbaka (känns som att det händer när bilen är varm)

Har köpt en ny impulsgivare till vevaxeln som jag ska prova byta ut (förhoppningsvis lösa P0017), men nu har alltså P0020 (kamaxel) börjat fela också, är det en idé att byta den också?

Enligt verkstaden så är kamremmen hel och inga problem vid den senaste servicen (dock litar jag inte på dom en sekund pga en helt annan historia som slutade med konsumentverket)

kan Kamremmen ha kuggat över? känns som att om det vore något allvarligt fel med kamremmen så borde bilen gått som en påse skit?


Mycket text, hoppas på hjälp!
// Jesper

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang