Långtidprojekt Skoda Felicia -00

En varm sommarbris drar förbi, jag är 8år jag är fortfarande omedveten om existentiella existens, jag var lycklig. Jag lekar runt på min farmors gård i Värmland där mina förfäder växte upp och har gjort det i 500år. På sommarkvällarna åkte jag min syster och min farmor på bilutflykter i de vackra värmländska skogarna. Bilen hon kör en ganska obetydlig bil, en Skoda felicia kombi årsmodell 2000. Alla dessa minnen snurrar i huvudet, jag älskar denna bil, så många minnen men med tiden har rosten käkat upp den vita lacken, ångesten växer... jag måste göra något, jag renoverar den och så blev det, kostnaden för renoveringen är obetydlig, det är nostalgin som styr.
  • 27 Följare
  • 28 557 Visningar
  • Projektet avslutat 22 juni 2019
Tontbil
16 augusti 2017 · 209 Inlägg

VinternNoll02 skrev:

Tontbil skrev:
V8 i Felicia? :p

Tanken har slått mig wink, hade vart spännande att slänga ut baksätet å slänga dit en ev V8 big_smile

4 cylinder motor plus V8 motor i samma bil då wink

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
17 augusti 2017 · 472 Inlägg

Tontbil skrev:

VinternNoll02 skrev:

Tontbil skrev:
V8 i Felicia? :p

Tanken har slått mig wink, hade vart spännande att slänga ut baksätet å slänga dit en ev V8 big_smile

4 cylinder motor plus V8 motor i samma bil då wink

V8a på bakhjulen å Original motor på drvining fram hade ju fan vart mäktigt :o

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Henkix
22 oktober 2017 · 6 737 Inlägg

Herregud så fint jobb du lägger på skodan, riktigt roligt att läsa big_smile kommer följas smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
23 oktober 2017 · 472 Inlägg

Henkix skrev:
Herregud så fint jobb du lägger på skodan, riktigt roligt att läsa big_smile kommer följas smile

Vad kul att du tycker det! smile

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
6 november 2017 · 472 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214911/214911-af17f6f7c8c3fb8017edf931a810c6bb.jpg
Blev hjulbyte och en tvätt plus vax som behövs nu på höstkanten, känner att kylan börjar ta sig.

Händer inte mkt med skodan annars, den fick nya dämpare och fjädrar runt om, men bytet lämnades in på mekonomen i Grums, har varken tid eller kunskap att greja med sådant. Men tror att skivorna behöver bytas snart, ser väldigt slitna ut.

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
fordsson
25 september 2018 · 170 Inlägg

Kollade igenom projektet, kul läsning smile
Känner ju igen mig själv lite, och passande att det är en 00 oxå haha
Det är något speciellt med bilar som har lite nostalgi, eller som följt med en hela barndomen. Många tycker man är dum som lägger kraft på en bil runt dessa årtal men även de kan betyda mycket för en ju smile

Ford Mondeo "Forrrdeeen" (2000)
Ford Mondeo "Titanium X" (2009)
fordsson
25 september 2018 · 170 Inlägg

VinternNoll02 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214911/214911-19edfcd6717c272cd93441a4f78fe791.jpg

Har varit dålig på att uppdatera denna tråd, denna avskyvärda bok har stulit min tid ifrån mig, mina hobbys har hamnat vid sidan om mig tyvärr.

Om jag tänker framåt ser jag inte direkt någon planering för detta projekt, ska kanske ta tag i framskärmarna och göra service på den igen.

Över and out (kort uppdatering jag vet)

Och dendär boken känner jag igen. Fy fasen, skönt att gymnasiet är över haha

Ford Mondeo "Titanium X" (2009)
Ford Mondeo "Forrrdeeen" (2000)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
26 september 2018 · 472 Inlägg

fordsson skrev:
Kollade igenom projektet, kul läsning smile
Känner ju igen mig själv lite, och passande att det är en 00 oxå haha
Det är något speciellt med bilar som har lite nostalgi, eller som följt med en hela barndomen. Många tycker man är dum som lägger kraft på en bil runt dessa årtal men även de kan betyda mycket för en ju smile

Jo precis! Har egentligen massa historier om denna bil, men vågar ofta inte ta upp dem då de anses vara tantbilar, men den  betyder väldigt mycket för mig, drar samman den med min farmor som jag är väldigt nära. Sedan är de överraskande roliga att köra big_smile

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
26 september 2018 · 472 Inlägg

fordsson skrev:

VinternNoll02 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214911/214911-19edfcd6717c272cd93441a4f78fe791.jpg

Har varit dålig på att uppdatera denna tråd, denna avskyvärda bok har stulit min tid ifrån mig, mina hobbys har hamnat vid sidan om mig tyvärr.

Om jag tänker framåt ser jag inte direkt någon planering för detta projekt, ska kanske ta tag i framskärmarna och göra service på den igen.

Över and out (kort uppdatering jag vet)

Och dendär boken känner jag igen. Fy fasen, skönt att gymnasiet är över haha

Matte 2c var inte de roligaste jag läst, hoppade tack och lov av Naturvetenskap

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
fordsson
26 september 2018 · 170 Inlägg

VinternNoll02 skrev:

fordsson skrev:
Kollade igenom projektet, kul läsning smile
Känner ju igen mig själv lite, och passande att det är en 00 oxå haha
Det är något speciellt med bilar som har lite nostalgi, eller som följt med en hela barndomen. Många tycker man är dum som lägger kraft på en bil runt dessa årtal men även de kan betyda mycket för en ju smile

Jo precis! Har egentligen massa historier om denna bil, men vågar ofta inte ta upp dem då de anses vara tantbilar, men den  betyder väldigt mycket för mig, drar samman den med min farmor som jag är väldigt nära. Sedan är de överraskande roliga att köra big_smile

Synd när det blir så hmm
Man ska göra det man själv vill och känner för!
Jag har faktiskt aldrig kört en skoda vad jag vet, men de kan säkert va goa att köra!
Fick lite vibes av likheten med Carthrottles renovering av deras Skoda octavia som heter Miles. riktigt fin renovering! Kolla upp den om du inte gjort det än smile

Ford Mondeo "Titanium X" (2009)
Ford Mondeo "Forrrdeeen" (2000)
fordsson
26 september 2018 · 170 Inlägg

VinternNoll02 skrev:

fordsson skrev:

VinternNoll02 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214911/214911-19edfcd6717c272cd93441a4f78fe791.jpg

Har varit dålig på att uppdatera denna tråd, denna avskyvärda bok har stulit min tid ifrån mig, mina hobbys har hamnat vid sidan om mig tyvärr.

Om jag tänker framåt ser jag inte direkt någon planering för detta projekt, ska kanske ta tag i framskärmarna och göra service på den igen.

Över and out (kort uppdatering jag vet)

Och dendär boken känner jag igen. Fy fasen, skönt att gymnasiet är över haha

Matte 2c var inte de roligaste jag läst, hoppade tack och lov av Naturvetenskap

Jadu jag höll ut 3 år på teknik och läste matte 1,2,3,4,5c, är ett under att jag överlevde haha

Ford Mondeo "Titanium X" (2009)
Ford Mondeo "Forrrdeeen" (2000)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
26 september 2018 · 472 Inlägg

fordsson skrev:

VinternNoll02 skrev:

fordsson skrev:
Kollade igenom projektet, kul läsning smile
Känner ju igen mig själv lite, och passande att det är en 00 oxå haha
Det är något speciellt med bilar som har lite nostalgi, eller som följt med en hela barndomen. Många tycker man är dum som lägger kraft på en bil runt dessa årtal men även de kan betyda mycket för en ju smile

Jo precis! Har egentligen massa historier om denna bil, men vågar ofta inte ta upp dem då de anses vara tantbilar, men den  betyder väldigt mycket för mig, drar samman den med min farmor som jag är väldigt nära. Sedan är de överraskande roliga att köra big_smile

Synd när det blir så hmm
Man ska göra det man själv vill och känner för!
Jag har faktiskt aldrig kört en skoda vad jag vet, men de kan säkert va goa att köra!
Fick lite vibes av likheten med Carthrottles renovering av deras Skoda octavia som heter Miles. riktigt fin renovering! Kolla upp den om du inte gjort det än smile

Moderna skoda skulle jag vilja påstå är lite stumma, dessa är ganska primitiva ärligt talat, vilket ger dem den charmen och körglädjen som jag känner till. Jo! Följde allt den serien från punkt och pricka!

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
26 september 2018 · 472 Inlägg

fordsson skrev:

VinternNoll02 skrev:

fordsson skrev:

Och dendär boken känner jag igen. Fy fasen, skönt att gymnasiet är över haha

Matte 2c var inte de roligaste jag läst, hoppade tack och lov av Naturvetenskap

Jadu jag höll ut 3 år på teknik och läste matte 1,2,3,4,5c, är ett under att jag överlevde haha

Usch haha tongue

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Cuefa Ain't no place like home...
26 september 2018 · 4 628 Inlägg

Så hur har det gått då? 1 år sedan senaste bild-uppdateringen ^^ Ingen V8 i än antar jag :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
26 september 2018 · 472 Inlägg

Cuefa skrev:
Så hur har det gått då? 1 år sedan senaste bild-uppdateringen ^^ Ingen V8 i än antar jag :-P

Har fullt upp med annat tyvärr, kan inget annat än att tvätta och vaxa just nu, den går väldigt bra och ska inom några dagar lämnas in på kamremsbyte

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang