Saab 9-5 -06 diverse fel

kwamex
29 september 2018 · 221 Inlägg

Så har en Saab 9-5 -06 (facelift) med diverse fel jag undrar vad det kan bero på:
Går ojämnt på tomgång då den är kall, dock bara i några sekunder. Enligt säljare som kopplat in dator är det pga "Kamaxelpositionsgivaren" kan detta stämma?

Sen är den lite svårstartad då den "går runt" en halv sekund innan den startar oavsett varm eller kall.
Tändstift möjligtvis eller vad tror ni?

Sedan så har vi själva visaren till motortemp som egentligen ska stå på klockan 9 men står på kanske 0850 istället, den når nästan hela vägen upp men inte riktigt.. Kan detta vara termostat? Tempgivare?

Sista problemet: ACn är varm på 19 grader men "sval" på 18 grader.
Kanske är värt att tillägga även om jag inte tror det är relaterat - ACn kan ej ordna kyla (antingen trasig eller om den nu behöver fyllas/läcker)

Ps. är totalt okunnig när det gäller bilar.

Presidento Of World
29 september 2018 · 3 329 Inlägg

Skippa den bilen. Kan vara kamkedjan kan vara själva givaren

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
kwamex
29 september 2018 · 221 Inlägg

Presidento skrev:
Skippa den bilen. Kan vara kamkedjan kan vara själva givaren

Redan köpt bilen.

Presidento Of World
29 september 2018 · 3 329 Inlägg

kwamex skrev:

Presidento skrev:
Skippa den bilen. Kan vara kamkedjan kan vara själva givaren

Redan köpt bilen.

OK, då var det uträtt. Lyssna efter kedjerassel vid tomgång samt lite belastning (gasa på tomgång typ 1500varv) låter det så är den utsträckt.

Men eftersom det är en Saab så kan givaren vara dålig ochså, dvs inget ovanligt.

Det framgår inte vilket motor bilen har men om det är kamrem så kan den ha kuggat lite. (dieselmotorer har rem på dom)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
kwamex
29 september 2018 · 221 Inlägg

Presidento skrev:

kwamex skrev:

Presidento skrev:
Skippa den bilen. Kan vara kamkedjan kan vara själva givaren

Redan köpt bilen.

OK, då var det uträtt. Lyssna efter kedjerassel vid tomgång samt lite belastning (gasa på tomgång typ 1500varv) låter det så är den utsträckt.

Men eftersom det är en Saab så kan givaren vara dålig ochså, dvs inget ovanligt.

Det framgår inte vilket motor bilen har men om det är kamrem så kan den ha kuggat lite. (dieselmotorer har rem på dom)

Det är en 2.0t (biopower)
Jag hittar ingen "Kamaxelpositionsgivare" på t.ex Speedparts. Vet du vad den kallas så jag kan beställa en?
Tänkte även passa på att beställa Termostat och Tändstift då det ändå är såpass billigt i samma veva.

Tack för svaren! smile

edit: vad gör man om en Kedja är utsträckt? Måste man byta då?

Är det en sån här jag ska beställa?
https://www.bildelaronline24.se/kamoka/8826028
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- … 57326.html

Senast redigerat av kwamex (29 september 2018)

kwamex
29 september 2018 · 221 Inlägg

Försökt att lyssna men hör ingenting ifrån kedjan

Snurriis
29 september 2018 · 761 Inlägg

Att dem går ojämt på tomgång kan vara tempgivaren, vevaxelgivaren som spökar eller tändstift/tändkassett.

Samma med motortämpen så äre nog tämpgivaren.

Ac problemet kan bero på värmekranen eller värmesjällen, har lite okunskap bät det gäller denna bit men är detta jag kan komma på.

kwamex
29 september 2018 · 221 Inlägg

Snurriis skrev:
Att dem går ojämt på tomgång kan vara tempgivaren, vevaxelgivaren som spökar eller tändstift/tändkassett.

Samma med motortämpen så äre nog tämpgivaren.

Ac problemet kan bero på värmekranen eller värmesjällen, har lite okunskap bät det gäller denna bit men är detta jag kan komma på.

Okej, beställt hem detta nu iaf:
Tempgivare
Tändstift
Vevaxelgivare
Termostat

Får vi hoppas mina problem blir lösta av detta, annars blir det krångligt.. big_smile

Snurriis
29 september 2018 · 761 Inlägg

Skriv gärna om problemet blir löst :-) börja byta vevaxelgivaren för att se om den går renare men vore inte dumt å köpa en begad tändkassett också för att testa också om inte annat så äre guld å ha en i bagaget om den skulle dö när man ligger å tuffar på vägarna ^^ bin there! XD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang