Saab 9-3 dålig kallstart och tomgång, dålig gasrespons

Pebbls
30 september 2018 · 2 Inlägg

Hej,

Nu har jag googlat runt en hel del men inte lyckats matcha mina problem helt med någon annans. Nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig. Förväntar mig inga magiska svar som löser allt men kanske några tips om vad man bör kolla eller om någon känner igen felen. Tacksam för alla svar!

Skulle säga att dom senaste månaderna så har bilen varit något svårstartad, inte så att det tagit flera försök men att det tagit 1-2 sekunder extra eller så för den att starta upp.
Igår när jag skulle fara till jobbet på morgonen så ville den inte starta alls när jag försökte. Efter att ha vridit nyckeln 5-6 gånger startar den men istället så dör den på tomgången. Nästa gång jag startar upp den så provar jag hålla lite på gasen (ca 1500-200rpm) och så länge jag håller på den så är bilen igång. Jag måste hålla på gasen i kanske 2-3 minuter innan bilen klarar av att hålla sig på tomgången. Detta måste jag göra varje morgon och kväll som jag åker till eller hem från jobbet. Inga problem att starta bilen varm.

Har ca 20 minuters resa till jobbet och under den tiden går bilen fortfarande dåligt i form av dålig gasrespons. Trycker jag ner full gas accelererar bilen men man känner att den inte orkar med och att det blir ett litet stopp i accen. En annan sak jag noterat är att efter att ha kört en stund, till exempel hem från jobbet så har bilen en mycket tystare tomgång än vad den hade innan felet uppstod.

Ringer det kanske några klockor hos någon? Mitt googlande har pekat mot Bränslepump eller Vevaxellägesgivare.

Det som är bytt under dom senaste åren är Tändkassetten och Luftmassemätaren men visst skulle det kunna vara något fel där ändå.

Är inte så hemma när det kommer till bilmek men ska försöka kolla slangar, stift och annat enkelt som går att se igenom att bara öppna huven.

• Bilmodell
Saab 9-3

• Årsmodell
-2000

• Miltal
Ca 20500

• Modifikationer på bilen 
Inga

Lyser det några varningslampor?
Nej

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 september 2018 · 4 917 Inlägg

Ett kompprov hade kanske varit på sin plats för att utesluta en del..
Bilen är ju inte ny..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xtobra
1 oktober 2018 · 23 Inlägg

Tycker spontant att symptomen tyder på lågt bränsletryck... Troligen då orsakat av trött bränslepump. Skulle även som dina googlingar säger vara vevaxelgivaren.

TK och LMM skulle båda ge felkod om de var inblandade.

Jag skulle bytt vevaxelgivaren först då den är lättare att komma åt och om det inte hjälpte bytt bränslepump.

Lycka till!

Saab 9-3 Aero Salomon "Laxen" (2002)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Ok, byt då detaljerna ovan och om det sen inte blir bättre så kan du ta dedär kompprovet..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pebbls
1 oktober 2018 · 2 Inlägg

Tack för svar! Kompprov går nog att ordna. Ska också försöka byta vevaxelgivaren snarast möjligt.

rcy
1 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Hade väldigt liknande symptom med en av mina Biopower-konverterade bilar, efter ett tag lyckades jag lista ut att det hände varje gång jag tankade etanol på Preem. Nåt i deras skitsoppa kladdade igen spridarna, så efter en flaska spridarrengöring och etanol från en annan leverantör så gick den alltid bra igen.
Tankar numera aldrig på Preem och problemen har aldrig återkommit.

Prova en flaska spridarrengöring, kostar inte många kronor och är lätt gjort så det är värt ett försök.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang