Vilka kablar till slutsteget?

Tjenaaa123
30 september 2018 · 15 Inlägg

Jag undrar vilken tjocklek på kabel till mitt slutsteg jag behöver! Ström och jord. https://www.jjaudio.se/sv/slutsteg/bass-face-db13.html
Och vad behöver jag mer behöva göra för att orka driva? Det är dubbla bass face spl10.2.4.
Om länken inte funka så är det ett bass face DB 1.3 slutsteg

Bassiehof
1 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Fört att orka driva? Högre känslighet. 82 dB med dual 4 ohms talspolar är löjligt lågt.

Tjenaaa123
1 oktober 2018 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:
Fört att orka driva? Högre känslighet. 82 dB med dual 4 ohms talspolar är löjligt lågt.

Vad menar du?

Bassiehof
1 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Vad jag menar är att din bas har låg känslighet, den producerar bara ett ljudtryck på 82 db vid en W. För att få basen att spela 3 db högre krävs dubbelt så mycket effekt. +3 dB fördubblar alltså effekten varje gång. En bas med en känslighet på 91 dB kräver bara en watt för att spela 91 db, medan din bas kräver 8 watt. Om du vill spela 100 dB krävs 8 watt för den med en känslighet på 91 dB, 64 watt för din. 103 dB 128 w, 106 dB 256 w osv. Välj en bas med hög känslighet, 90dB eller högre. Då har du antingen en stor effektreserv med detta steg eller kan helt enkelt spela högre. Kolla samtidigt upp basens effekttålighet.

Senast redigerat av Bassiehof (1 oktober 2018)

Bassiehof
1 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Dubbla talspolar ökar känsligheten med 3 dB, så med tanke på det är 82 dB en löjligt låg känslighet. Om du bara använder en talspole (ja, det är fullt möjligt utan att det gör skada) så blir känsligheten bara 79 dB.

Tjenaaa123
1 oktober 2018 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vad jag menar är att din bas har låg känslighet, den producerar bara ett ljudtryck på 82 db vid en W. För att få basen att spela 3 db högre krävs dubbelt så mycket effekt. +3 dB fördubblar alltså effekten varje gång. En bas med en känslighet på 91 dB kräver bara en watt för att spela 91 db, medan din bas kräver 8 watt. Om du vill spela 100 dB krävs 8 watt för den med en känslighet på 91 dB, 64 watt för din. 103 dB 128 w, 106 dB 256 w osv. Välj en bas med hög känslighet, 90dB eller högre. Då har du antingen en stor effektreserv med detta steg eller kan helt enkelt spela högre. Kolla samtidigt upp basens effekttålighet.

Så basen är dålig eller vadå?

Bassiehof
1 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Tjenaaa123 skrev:

Bassiehof skrev:
Vad jag menar är att din bas har låg känslighet, den producerar bara ett ljudtryck på 82 db vid en W. För att få basen att spela 3 db högre krävs dubbelt så mycket effekt. +3 dB fördubblar alltså effekten varje gång. En bas med en känslighet på 91 dB kräver bara en watt för att spela 91 db, medan din bas kräver 8 watt. Om du vill spela 100 dB krävs 8 watt för den med en känslighet på 91 dB, 64 watt för din. 103 dB 128 w, 106 dB 256 w osv. Välj en bas med hög känslighet, 90dB eller högre. Då har du antingen en stor effektreserv med detta steg eller kan helt enkelt spela högre. Kolla samtidigt upp basens effekttålighet.

Så basen är dålig eller vadå?

Jag har inte kikat så noga på Thiele/Small parameterar, byggkvalitet och material, men låg känslighet är generellt ett problem. Din bas kräver mycket effekt, den är vad som kallas trögdriven. Om du i stället väljer en bas med halvhög känslighet (minst 90 dB) kommer du som sagt ha större effektreserv eller kunna spela högre. Det finns PA basar med en känslighet på över 95 dB.

Senast redigerat av Bassiehof (1 oktober 2018)

Tjenaaa123
1 oktober 2018 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

Tjenaaa123 skrev:

Bassiehof skrev:
Vad jag menar är att din bas har låg känslighet, den producerar bara ett ljudtryck på 82 db vid en W. För att få basen att spela 3 db högre krävs dubbelt så mycket effekt. +3 dB fördubblar alltså effekten varje gång. En bas med en känslighet på 91 dB kräver bara en watt för att spela 91 db, medan din bas kräver 8 watt. Om du vill spela 100 dB krävs 8 watt för den med en känslighet på 91 dB, 64 watt för din. 103 dB 128 w, 106 dB 256 w osv. Välj en bas med hög känslighet, 90dB eller högre. Då har du antingen en stor effektreserv med detta steg eller kan helt enkelt spela högre. Kolla samtidigt upp basens effekttålighet.

Så basen är dålig eller vadå?

Jag har inte kikat så noga på Thiele/Small parameterar, byggkvalitet och material, men låg känslighet är generellt ett problem. Din bas kräver mycket effekt, den är vad som kallas trögdriven. Om du i stället väljer en bas med halvhög känslighet (minst 90 dB) kommer du som sagt ha större effektreserv eller kunna spela högre. Det finns PA basar med en känslighet på över 95 dB.

Basarna ligger på 2000 watt tillsammans å slutsteget på 4000 watt max! Så kräm finns det iaf

Bassiehof
1 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Tjenaaa123 skrev:

Bassiehof skrev:

Tjenaaa123 skrev:

Så basen är dålig eller vadå?

Jag har inte kikat så noga på Thiele/Small parameterar, byggkvalitet och material, men låg känslighet är generellt ett problem. Din bas kräver mycket effekt, den är vad som kallas trögdriven. Om du i stället väljer en bas med halvhög känslighet (minst 90 dB) kommer du som sagt ha större effektreserv eller kunna spela högre. Det finns PA basar med en känslighet på över 95 dB.

Basarna ligger på 2000 watt tillsammans å slutsteget på 4000 watt max! Så kräm finns det iaf

Ja, och så mycket effekt krävs alltså för att kunna spela högt. Med högre känslighet på basen behövs bara en bråkdel av effekten. Det blir både dyrt och skapar problem som kabeldimension och andra  strömrelaterade problem, som enkelt kan undvikas om du väljer rätt prylar. Dessutom säger effekttålighet (2000 watt tillsammans) ingenting om ljudkvalitet eller hur högt du kan spela. Basar med högre känslighet spelar högre utan ett så stort effektbehov. Du betalar för en Merca men får en Bucaddy.

Fjong
1 oktober 2018 · 1 494 Inlägg

89db är la känsligheten, inte 82. Med rätt låda duger det nog även om det inte är den effektivaste setupen.

Skulle kört 50mm2 kablar, dumt att snåla.

Bassiehof
2 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

SPL10.2.4 = 82,5, dvs med dubbla 4 ohms talspolar, vilket ger 3 dB högre känslighet än med en talspole. https://shopcdn.textalk.se/shop/ws47/59 … eet1-2.pdf

Bassiehof
2 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Jag kan ha fel, men ritningen visar enligt mig en impedans på 8 ohm, så den verkar vara seriekopplad i testet. https://www.jjaudio.se/sv/subwoofer/bas … l1024.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang