Opel Zafira 2005 växelspak lossnat(!?)

maax01
1 oktober 2018 · 11 Inlägg

Hej!
Vid normal stadskörning "lossnade" växelspaken och hänger i tvåans läge och endast tvåans växel ligger i. Det är helt omöjligt att lägga i någon annan växel eller friläge. Växelspaken är helt lös i vertikalt läge men kan inte röras horisontellt. Är det någon snäll människa som kan ha en aning om vad som hänt? Tacksam för alla tips och hjälp.
Med vänlig hälsning//Magnus

Presidento Of World
1 oktober 2018 · 3 329 Inlägg

Bild.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
2 oktober 2018 · 5 840 Inlägg

Det är väl något i länkaget som lossnat. Händer såpass sällan att man nästan måste se på plats. En person kan sitta i bilen och röra på spaken, den andra kan stå ute och se vad som händer vid växellådan. Jag har inte grejat med nyare opel men ofta på framhjulsdrivna bilar manövrerar växelspaken armar på ovansida lådan så det kan vara ganska lätt att se om man bara öppnar huven. Men ibland sitter det på undersidan lådan eller så sitter det på ovansidan men de har monterat andra grejer ovanför så man inte ser utan att demontera

maax01
2 oktober 2018 · 11 Inlägg

Stort tack för tipset, ska kolla detta. Läskigt att vara med om incidenten, tur att det hände bara några kilometer hemifrån så jag kunde köra hem på tvåan. Dagen innan var vi i Skåne, ca 30 mil hemifrån...

Med vänlig hälsning//Magnus

Presidento Of World
2 oktober 2018 · 3 329 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är väl något i länkaget som lossnat. Händer såpass sällan att man nästan måste se på plats. En person kan sitta i bilen och röra på spaken, den andra kan stå ute och se vad som händer vid växellådan. Jag har inte grejat med nyare opel men ofta på framhjulsdrivna bilar manövrerar växelspaken armar på ovansida lådan så det kan vara ganska lätt att se om man bara öppnar huven. Men ibland sitter det på undersidan lådan eller så sitter det på ovansidan men de har monterat andra grejer ovanför så man inte ser utan att demontera

Om det är länkaget borde väl övriga funka eller?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
maax01
2 oktober 2018 · 11 Inlägg

Hej, jag kan tyvärr inte se bilden som du (kanske) skickade//Magnus

Presidento Of World
2 oktober 2018 · 3 329 Inlägg

maax01 skrev:
Hej, jag kan tyvärr inte se bilden som du (kanske) skickade//Magnus

Det var nog jag som missuppfattade om vad du menade med spaken och tänkte att en bild skulle klargöra men nu är jag med om vad som hänt. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang