26 september 2018
Trådstartare
Hej, jag har en 945a Classic som jag har lite problem med.
Bilen
Volvo 945 classic 1998
Motor och diverse delar
B230FK
531 topp ( vet dock inte om kammen är utbytt )
ARP bultar
TB58 turbo 0.8/1 bar
431 röda Saab spridare
Återcirkulerande dumpventil ( okänt märke )
016 Luftmassemätare oförändrad
Sportluftfilter
Chippade boxar enligt förra ägaren, inte hunnit kolla upp vilka chippade som sitter
Kompression 9 bar på alla cylindrar
Dumpventilen sitter vid insugssidan efter intercoolern och leder sedan överflödet tillbaka vid turbons inlopp efter LMM.
Avgasrör
Efter turbon sitter downpipen ihop med hjälp av en avgasklämma. Efter den ihopsättningen så kommen lambda sonden. Ser ut och låter som att den läcker lite från både grenrör och vid klämman.
Efter lambda så går det ner till en sport kat och sedan en ljuddämpare och till sist en japs som slutdämpare
Lite symptom som jag kommer på just nu
1. Bilen sotar när man varvar upp motorn.
2. Efter gaspådrag och sedan frikoppling så dör motorn ifall man inte är snabb med växlingarna. Detta händer mycket lättare när tomgångsventilen är inkopplad.
3. Den började spika vid en blandning 10liter etanol och 20 bensin. 95oktan. Gick hur bra som helst om man kör på antingen det ena eller det andra, dåligt vid blandning.
Felkoder
121 Luftmassemätare
Evigt tacksam för hjälp, tänkte att jag skulle genomgå en liten service på tändstift och andra tänddelar så länge.
I övrigt går den rätt bra när man trycker på sen säger alla olika om det mesta. Såsom Turbo kvitter och om Man kanske ska köra LMM efter dumpventilen till exempel.