940 För mycket bränsle, dör vid frikoppling

marcusoaw
26 september 2018 · 5 Inlägg

Hej, jag har en 945a Classic som jag har lite problem med.

Bilen
Volvo 945 classic 1998

Motor och diverse delar
B230FK
531 topp ( vet dock inte om kammen är utbytt )
ARP bultar
TB58 turbo 0.8/1 bar
431 röda Saab spridare
Återcirkulerande dumpventil ( okänt märke )
016 Luftmassemätare oförändrad
Sportluftfilter
Chippade boxar enligt förra ägaren, inte hunnit kolla upp vilka chippade som sitter
Kompression 9 bar på alla cylindrar

Dumpventilen sitter vid insugssidan efter intercoolern och leder sedan överflödet tillbaka vid turbons inlopp efter LMM.

Avgasrör
Efter turbon sitter downpipen ihop med hjälp av en avgasklämma. Efter den ihopsättningen så kommen lambda sonden. Ser ut och låter som att den läcker lite från både grenrör och vid klämman.
Efter lambda så går det ner till en sport kat och sedan en ljuddämpare och till sist en japs som slutdämpare

Lite symptom som jag kommer på just nu
1. Bilen sotar när man varvar upp motorn.
2. Efter gaspådrag och sedan frikoppling så dör motorn ifall man inte är snabb med växlingarna. Detta händer mycket lättare när tomgångsventilen är inkopplad.
3. Den började spika vid en blandning 10liter etanol och 20 bensin. 95oktan. Gick hur bra som helst om man kör på antingen det ena eller det andra, dåligt vid blandning.

Felkoder
121 Luftmassemätare

Evigt tacksam för hjälp, tänkte att jag skulle genomgå en liten service på tändstift och andra tänddelar så länge.
I övrigt går den rätt bra när man trycker på sen säger alla olika om det mesta. Såsom Turbo kvitter och om  Man kanske ska köra LMM efter dumpventilen till exempel.

marcusoaw
27 september 2018 · 5 Inlägg

Verkligen ingen som kan svara?

WilleG
30 september 2018 · 185 Inlägg

Har du provat byta LMM? Eftersom du hade felkod på den tänkte jag.

Har du kollat så att den återcirkulerande dumpen funkar? Blir det ett kvitter när den dumpar?

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
marcusoaw
9 oktober 2018 · 5 Inlägg

Har provat utan eftermarknads dumpen, rakt genom då utan någon dump förutom turbons inbydda. Med samma effekt, har gjort lite grann nu med. Då det blev lite problem har jag inte kunnat svara. Men iallafall sitter där en ny vevaxelgivare, fördelare och rotor, original spridare. Satt ett längre rör mellan lmm och återcirkulerande dumpen. Har kollat bränsle boxen och där sitter ett Vikingchip Ecomax. Vet dock inte vilken setup Ecomax är till med spridare lmm osv. Kanske skulle kört på 3 tum lmm istället?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Innan avgasreningen ska man nog inte ha någon läcka..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcusoaw
10 oktober 2018 · 5 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Innan avgasreningen ska man nog inte ha någon läcka..sad

Nej precis 🙃 Får fixa det snarast. Kan det verkligen ställa till med ett sådant problem?

CCRobin
10 oktober 2018 · 735 Inlägg

Att den sotar är inte så konstigt tycker jag med original sprut. För stora spridare helt enkelt, kanske behövs vid fullt Ladd men inte hela vägen, med dom här spurten får man ju kompensera lite.

Hur går den på tomgång? Lite långsökt kanske men testat justera tps?

Efter du har bytt lmm om du nu har felkod på det givetvis.

marcusoaw
10 oktober 2018 · 5 Inlägg

CCRobin skrev:
Att den sotar är inte så konstigt tycker jag med original sprut. För stora spridare helt enkelt, kanske behövs vid fullt Ladd men inte hela vägen, med dom här spurten får man ju kompensera lite.

Hur går den på tomgång? Lite långsökt kanske men testat justera tps?

Efter du har bytt lmm om du nu har felkod på det givetvis.

Får uppdatera lite
Bytt vevaxelgivaren, då den gick sönder.
Bytt fördelarlocket och rotor, stor spricka i fördelarlocket.
Bytt till Orginalspridare, 804.
Sotar inte längre.
Felkod på lmm är borta, kom på sen att jag drog ur den när bilen var igång, då dog bilen.

Nuvarande felkod jag fick var 113, Bränslemängdsanpassning.

Det stämmer nog bra då jag har en läcka mellan turbo och lambda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang