Jag var precis och besiktigade min bil som har varit avställd.
jag har en fråga nu och den lyder:
får jag köra nu fast att jag inte har ett skattemärke? eller måste jag vänta tills det dyker upp i brevlådan? eller kan jag köra utan märket och bara visa att jag har besiktigat den utan anmärkning om jag blir stannad?
Vill bara ha svar från dem som kan detta till 100%!! vill inte ta om mitt körkort igen eller att det ska hända nåt skit! /skoglund
Polisen ser det på 5 sekunder att bilen är påställd genom att kolla upp den på sin dator i bilen så det är ingen fara. Men den måste ju då även vara försäkrad och påställd för att den ska vara laglig, fast det visste du nog redan. Kommer ju annars ett tillfälligt skattemärke inom en vecka...
Om bilen varit avställd och du ställer på den måste du ha ett pappar på att den är just påställd, det kan du beställa hem via fax samtidigt som du ställer på den...
Jag fick ett nytt skattemärke i april (som jag tappade bort). Det gamla funkar utmärkt, har åkt förbi flera poliskontroller och haft en polisbil bakom mig utan att bli stoppad.
Är bara skatten betald så verkar det inte vara någon som bryr sig. Om dom vill så kan dom ge böter för att man saknar skattemärke eller har ett felaktigt.
aa det är lugnt, har både lapp på att den är påställd och skattebetalningslapp. betala den idag, och det står att jag får köra innan jag får skattemärket med hjälp av skattelappen som bevis.