Måste man eftermontera Tpms?

Rattryckarn BilvårdsTekniker
5 november 2018 · 281 Inlägg
#1

Hej har beställt en leasingbil, försäljaren sa fixa egna hjul, det blir billigare för de räknar 0-vörde på hjul efter 3 år så jag beställde hjul, nu är detta en bil som är så ny att den har TPMS som jag inte haft förr och inget jag tänkte på så min fråga är måste jag eftermontera TPMS eller kan jag köra med meddelandet som bilen ger om att den inte får kontakt?


Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

Rattryckarn
jaka54
5 november 2018 · 3 193 Inlägg
#2

Hej!
Vad är TPMS?

Djo
5 november 2018 · 10 095 Inlägg
#3

Du lär ha tpms givare av rätt sort i hjulen. Vissa bilar kan du programmera bort tpms på, men många går ej tex suzuki där kommer allting bli låst tillslut om den inte känner av givarna eller känner att trycket är fel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zemet
5 november 2018 · 3 430 Inlägg
#4

Är nog enklast att bara be en däckverkstad montera det och betala. Orka få det felmedelandet varje gång du startar bilen, skitstörande ju.

Men du bör ju kunna köra med bilen ändå, har svårt att tro att den skulle hamna i limphome pga detta.

simlar
5 november 2018 · 3 925 Inlägg
#5

Klarar du av att leva med felmeddelandet så är det bara köra på.
Vet ej vad du har för bil men på VW med däcktryckssensorer så varnar bilen endast och vidtar ej några andra åtgärder som t.ex limp mode.

Jaka54:
TPMS står för Tyre Pressure Monitoring System
Däcktrycksövervakning på svenska.
Finns två olika system hos i alla fall VW.
Det simpla systemet använder ultraljudssensorer inbyggd i ABS-givarna, dessa känner av om det är lika tryck på alla hjul och varnar om den känner att något av hjulens däcktryck avviker från övriga.
Detta system kräver inga sensorer i hjulen.

Det mer avancerade systemet använder sensorer som monteras i fälgarna, sensorerna ersätter däckventilerna och talar om det exakta däcktrycket för vardera däck.
Däcktrycken syns då i kombiinstrumentet eller i Car-menyn i infotainment beroende på bilmodell och utrustning.
Detta system kräver så kallade TPMS-sensorer i hjulen.

Rattryckarn BilvårdsTekniker
5 november 2018 · 281 Inlägg
#6

Fick svar idag från bilsäljaren som sa att det går bra att köra utan, får fixa det i December, har vart föräldrarledig några månader så vi lever inte i överflöd för er som vet hur det är. 🙈😃

Rattryckarn
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
6 november 2018 · 11 886 Inlägg
#7

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är TPMS?

Det är onödiga saker som sitter i varje hjul på en bil. De är till för lata människor som inte ids kolla luften med jämna mellenrum utan allt ska komma upp på displayen. Jag kollar manuellt med jämna mellanrum.
TPMS är som nån skrev alltså däcktryckssensorer. Enligt mig är TPMS ytterliggare en onödig grej som kan gå sönder på en bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Svarte_Orm
6 november 2018 · 2 229 Inlägg
#8

För mig krånglar det där skräpsystemet och måste kalibreras varje gång man byter mellan sommardäck och vinterdäck. Första gången blev jag livrädd när jag var långt mil hemifrån och bilen indikerade punktering och "rulla sakta till närmaste plats att stanna" men det var ju inget fel.

Highway_Outlaw
6 november 2018 · 192 Inlägg
#9

Vad är det för bilmodell?

Rattryckarn BilvårdsTekniker
6 november 2018 · 281 Inlägg
#10

Har jobbat på en bilfirma och upplevda att Subaru hade stora problem med det där. Känner lite samma sak men EU har lagt fram många konstiga förslag och lagar

Rattryckarn
zemet
6 november 2018 · 3 430 Inlägg
#11

Ja det är ju en EU lag som tvingar nya bilar att ha TPMS.

Jag kan iofs se en poäng med det. Många kör runt med felaktigt däcktryck och det orsakar mycket onödigt däckslitage, bränsleförbrukning osv.

torsen
6 november 2018 · 3 407 Inlägg
#12

zemet skrev:
Ja det är ju en EU lag som tvingar nya bilar att ha TPMS.

Jag kan iofs se en poäng med det. Många kör runt med felaktigt däcktryck och det orsakar mycket onödigt däckslitage, bränsleförbrukning osv.

Sverige har undantag för TPMS.
Köpte en ny JEEP Liberty för 12 år sedan.
Monterade vinterdäck på ej originalfälgar.
800:-st skulle TPMS-ventilerna kosta exkl montering, som låg på 400:-/hjul.
Skulle aldrig kosta på närmare 5.000:- när man kan lösa problemet med en liten bit eltejp över lampan.
Jag sålde bilen efter 5 år.
Då började det bli dags att byta TPMS-ventilerna p g a a batterilivslängden i dem är runt 5 år.
Går inte att byta batteri i dem så 5.000:- vart femte år får man räkna med.
Har en CR-V -16 numera, bland annat.
Där samarbetar däcktrycksvarningen med ABS-systemet.
Min fru klarar att ställa om mellan sommar- och vinterhjul.

Så svaret på rubricerade fråga är NEJ.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
6 november 2018 · 11 886 Inlägg
#13

zemet skrev:
Ja det är ju en EU lag som tvingar nya bilar att ha TPMS.

Jag kan iofs se en poäng med det. Många kör runt med felaktigt däcktryck och det orsakar mycket onödigt däckslitage, bränsleförbrukning osv.

Det är inte så förbannat svårt att kolla däcktrycket när man är på macken och tankar. Många har säkert kompressor hemma och då kan man köpa till en apparat som man kan fylla luft hemma, så gör jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
zemet
6 november 2018 · 3 430 Inlägg
#14

torsen skrev:

zemet skrev:
Ja det är ju en EU lag som tvingar nya bilar att ha TPMS.

Jag kan iofs se en poäng med det. Många kör runt med felaktigt däcktryck och det orsakar mycket onödigt däckslitage, bränsleförbrukning osv.

Sverige har undantag för TPMS.
Köpte en ny JEEP Liberty för 12 år sedan.
Monterade vinterdäck på ej originalfälgar.
800:-st skulle TPMS-ventilerna kosta exkl montering, som låg på 400:-/hjul.
Skulle aldrig kosta på närmare 5.000:- när man kan lösa problemet med en liten bit eltejp över lampan.
Jag sålde bilen efter 5 år.
Då började det bli dags att byta TPMS-ventilerna p g a a batterilivslängden i dem är runt 5 år.
Går inte att byta batteri i dem så 5.000:- vart femte år får man räkna med.
Har en CR-V -16 numera, bland annat.
Där samarbetar däcktrycksvarningen med ABS-systemet.
Min fru klarar att ställa om mellan sommar- och vinterhjul.

Så svaret på rubricerade fråga är NEJ.

Det visste jag inte, tack för infon:)

zemet
6 november 2018 · 3 430 Inlägg
#15

Vettemannen skrev:

zemet skrev:
Ja det är ju en EU lag som tvingar nya bilar att ha TPMS.

Jag kan iofs se en poäng med det. Många kör runt med felaktigt däcktryck och det orsakar mycket onödigt däckslitage, bränsleförbrukning osv.

Det är inte så förbannat svårt att kolla däcktrycket när man är på macken och tankar. Många har säkert kompressor hemma och då kan man köpa till en apparat som man kan fylla luft hemma, så gör jag.

/Benny

Nej det är skitlätt. Ändå gör folk det inte...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2018 · 12 145 Inlägg
#16

Här har vi källan gott folk!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ngssystem/

Jag väljer dock att ha systemet i funktion för att slippa alla meddelanden.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang