Volvo 240, B230F knackar. Ventilknack?

VeryMad
31 oktober 2018 · 9 Inlägg

Hej!

TLDR: Hör ett knackande från motorn. Det följer RPM, och låter både när motorn är kall och varm. Läst runt lite snabbt och funderar på om det är ventilerna som låter? Frågan är hur jag försöker åtgärda detta.

Köpte mig tidigare i höstas en Volvo 244 GL. en 89:a med B230F, m47 och bara typ ~12k mil på mätaren. Bilen var i hyfsat skick, men har blivit lite försummad dom senaste åren av tidigare ägare som hade tagit över den efter en äldre släkting. I värsta fall ca 7-8 år och ca 2k mil utan mycket till service. Då servicehistoriken var lite tveksam så vart det en ordentlig service där mycket i bromsväg vart bytt, olja+filter, bränslefilter, tändkablar+stift och motorkuddar vart bytt.

Nu har dock ett lätt knackade börjat. Det följer motorvarv, och låter både när motorn är kall och varm. Läst runt lite snabbt och funderar på om det är ventilerna som låter? Frågan är hur jag försöker åtgärda detta?

Oljan som bytes till var semisyntet. Läste att det inte var att rekommendera till äldre motorer som inte gått på det förr, men det är lite sent nu. Har begränsat med verktyg och ingen plats mer än min snöiga uppfart att jobba på så frågan är vad jag kan göra för att bli av med detta?
testa att byta olja igen? Köra med nån form av intern motortvätt?

All hjälp uppskattas smile

jaka54
31 oktober 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är antagligen de hydauliska ventillyftarna  som "klattrar". Man kan byta dessa, antingen alla på en gång eller bara de man tror "låter" Naturligtvis kan du köra med semisyntetisk 5Wx40 olja i Volvon. Även helsyntetisk 5Wx40 går bra.

Steff240
31 oktober 2018 · 1 018 Inlägg

Är inga hydrauliska lyftare i en B230 tongue men dom kan "ticka" lite ändå smile åtgärdas väl isåfall med nya schims om spelet blivit för stort mellan ventillyftaren och kammen.

Senast redigerat av Steff240 (31 oktober 2018)

VeryMad
31 oktober 2018 · 9 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är antagligen de hydauliska ventillyftarna  som "klattrar". Man kan byta dessa, antingen alla på en gång eller bara de man tror "låter" Naturligtvis kan du köra med semisyntetisk 5Wx40 olja i Volvon. Även helsyntetisk 5Wx40 går bra.

Att jag kan köra syntetolja vet jag smile Läste dock att köra syntet olja efter att ha kört 'vanlig' olja i nästan 30 år inte är att rekommendera då syntetoljan renar bättre och kan lösgöra diverse skräp som kan orsaka missljud.

Steff240 skrev:
Är inga hydrauliska lyftare i en B230 tongue men dom kan "ticka" lite ändå smile åtgärdas väl isåfall med nya schims om spelet blivit för stort mellan ventillyftaren och kammen.

Funderar också på om det kan vara spridarna som tickar / klickar..
Vet inte riktigt hur jag ska komma fram till det själv, så funderar på om jag bara ska höra av mig till min betrodda verkstad och överlämna problemet. Känns som det kan kosta mer än det smakar dock.

jaka54
1 november 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Aah ! Det är shims på 230:an I så fall är det väl bara att kolla avståndet mellan shims och kamnocken ! För stort spel och det klattrar! Shims finns väl fortfarande att köpa på Volvo!?

K4
11 november 2018 · 10 Inlägg

Hej!
Ventilspel är ju inget som förstör motorn över natten men om det stör dej bör du som jaka54 skrev bör du kolla distansen mellan ventilcapsen och kamaxeln, ta av ventilkåpan försiktigt så inte packning går sönder (lätt hänt) och mät med bladmått.
Om det är mer än 0,45mm är det att byta schimsen, dom ska ligga på ungefär 0,35mm.
Tror själv inte det skulle vara spridarna då man oftast får använda plattmejsel eller stetoskop för att kunna höra när spridarna öppnar sig.
Kan också vara vattenpumpen som "tickar" när den börjar bli sliten, känn på fläkten och kolla ifall du känner ett märkbart glapp.
starta motorn och ta en plattmejsel mellan motor och öra och försök hitta vart tickandet kommer ifrån.
mvh tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang