Skoda Octavia RS TDI -07 ,felkod P0299(för lågt laddtryck)

ChristofferBackman
27 februari 2017 · 1 Inlägg

Får felkod p0299 på min Skoda octavia 170hk tdi med bmn motorn. Koden står för att jag får för lite laddtryck och bilen sets då i limp mode.
Koden kommer upp när som helst och väldigt ofta oberoende på hur hårt eller normalt jag kör..
Har tidigare haft problem med ryckningar över 3000varv vid hård acceleration och fått kod på för högt laddtryck vilket jag löste genom att rengöra vnt delen på turbon och det är alltså efter det problemet var löst som jag fick det ovanstående problemet..

Har provat att byta n75 ventilen och rengöra map sensorn men det har inte hjälpt. Har även kollat vaccum slangarna visuellt.

Har även loggat laddtrycket med autocom och det ser ju onekligen lite fel ut.
Till vänster är den kurvan jag får nu och till höger är den kurvan jag fick när jag hade problem med ryckningar (har alltså ingen kurva att utgå ifrån när bilen gick bra).
Båda vändorna så startade jag på trean och 1000varv och gav full gas, vid strax över 3000varv kommer ju laddtrycket så som det är för tillfället och det märks att bilen oxå trycker på extra då så det stämmer med verkligeheten men som man kan se så bör jag har betydligt högre laddtryck tidigare.

Frågan är kan det vara map sensorn som krånglar trots att jag rengjort den? Eller är det något annat jag ska kolla på? Kan tillägga att jag kört med läckande egr kyl ett bra tag så var ganska mycket vatten i insugsröret från intercoolern och där sitter ju map sensorn därför jag är lite inne på den.
Egr är nu pluggad men inte bort programmerad kan tilläggas och insugnings grenröret är utbytt till ett utan dom ökända krånglande swirl flapsen.

Bild:
https://postimg.org/image/9nnzprm7f/

BMW E91 "318D" (2011)
Skoda-08
27 november 2018 · 1 Inlägg

Hej 

fick du ordning på bilen  jag har samma fel p0299

mvh
Danne

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang