Hur skadligt är det om man råkar veva motorn åt fel håll (BMW 320d E90)?

--CHRILLE--
30 november 2018 · 23 Inlägg

Tjena!

Jag har under den senaste tiden upplevt ett problem med vibrationer och högt motorljud på min BMW 320d 2012 (E91).

Jag har läst mig till att en vanlig orsak till oljud och vibrationer på just BMW E90-modeller är vibrationsdämparen (remskivan som sitter på vevaxeln). Jag har därför planer på att köpa en ny sådan och byta ut den. Problemet är att om man ska göra bytet enligt boken behövs ett specialverktyg som låser vevaxeln vilket jag inte har och det känns väldigt onödigt att köpa ett verktyg för dryga tusenlappen som används en gång (specialverktyg enbart för den motormodellen). Jag funderar därför på att svetsa ihop ett eget verktyg för att hålla emot vevaxeln med handkraft medan jag skruvar ur och i bultarna som håller fast remskivan.

Hur farligt är det för motorn om jag skulle råka hålla emot för hårt när jag drar åt bultarna och vevaxeln skulle råka röra sig några grader moturs?

zzr94092
30 november 2018 · 4 383 Inlägg

Inte bra , Får du plats med en mutterknack, så vore det bättre.

Jesper328
1 december 2018 · 2 364 Inlägg

Är ingen fara om den rör sig några grader åt fel håll. smile

Up the RA
--CHRILLE--
1 december 2018 · 23 Inlägg

zzr94092 skrev:
Inte bra , Får du plats med en mutterknack, så vore det bättre.

Det verkar som att man precis får plats med mutterknackaren så jag får prova det när delen ska bytas. Att få loss bultarna med den bör inte vara något problem, men de nya bultarna måste ju dit också och de ska dras med momentnyckel. Då har man inte så mycket nytta av mutterknackaren så jag måste ändå hålla emot när de nya bultarna ska dras åt. Dock drar man ju åt rätt håll då så det kanske inte blir något större problem om man tar det lite lugnt när man håller emot.

Vet du om batteriet måste kopplas ur när man vevar veven manuellt? Jag har läst att vissa bilar har sensorer som känner av om veven roterar när motorn inte är igång vilket gör att den vägrar starta efteråt (av säkerhetsskäl antar jag). Lösningen verkar vara att koppla ur batteriet så att dessa sensorer inte får ström och därmed inte kan göra sitt jobb. Sant eller falskt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang