Battetiproblem megane 2001

395 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #1

Nu är det nog väldigt nära skroten för denna bilen,men tänkte höra med er en sista sak innan jag kör den in i ett träd för vill ju inte lura på någon annan en sån här hink.
Kom hem och parkerade och då ser jag att när jag gasar så lyser lamporna skarpare än på tomgång.
Verkar vara som såhär
Lamprna lyser sen när jag gasar så sjunker styrkan för att komma upp igen direkt.
Funderade på om jag kör för korta sträckor för att batteriet ska laddas??
Har va 6km till jobb sen 6km hem igen.
Är detta normalt eller är det batteribyte??

Senast redigerat av Smurfen40 (4 december )

Forum- och sitemoderator · 11 287 Inlägg
Skrivet 4 december #2

Smurfen40 skrev:
Nu är det nog väldigt nära skroten för denna bilen,men tänkte höra med er en sista sak innan jag kör den in i ett träd för vill ju inte lura på någon annan en sån här hink.
Kom hem och parkerade och då ser jag att när jag gasar så lyser lamporna skarpare än på tomgång.
Verkar vara som såhär
Lamprna lyser sen när jag gasar så sjunker styrkan för att komma upp igen direkt.
Funderade på om jag kör för korta sträckor för att batteriet ska laddas??
Har va 6km till jobb sen 6km hem igen.
Är detta normalt eller är det batteribyte??

Ge den en chans till. 6km är inte mycket. Jag kör 9km enligt samma förutsättningar. Min bil klarar detta precis utan att tappa kräm i batteriet. Ta in det och ladda eller om du kan ladda med batteriet kvar i bilen.

Du har meckat för mycket med denna för att ge upp nu!

EDIT: Nej, ta inte in batteriet. Då kan startspärren ge upp...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
395 Inlägg
Skrivet 4 december · Inlägg av trådskaparen #3

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:
Nu är det nog väldigt nära skroten för denna bilen,men tänkte höra med er en sista sak innan jag kör den in i ett träd för vill ju inte lura på någon annan en sån här hink.
Kom hem och parkerade och då ser jag att när jag gasar så lyser lamporna skarpare än på tomgång.
Verkar vara som såhär
Lamprna lyser sen när jag gasar så sjunker styrkan för att komma upp igen direkt.
Funderade på om jag kör för korta sträckor för att batteriet ska laddas??
Har va 6km till jobb sen 6km hem igen.
Är detta normalt eller är det batteribyte??

Ge den en chans till. 6km är inte mycket. Jag kör 9km enligt samma förutsättningar. Min bil klarar detta precis utan att tappa kräm i batteriet. Ta in det och ladda eller om du kan ladda med batteriet kvar i bilen.

Du har meckat för mycket med denna för att ge upp nu!

EDIT: Nej, ta inte in batteriet. Då kan startspärren ge upp...

Tack för din positovitet
Jag känner med att jag lagt ner för mycket pengar på att bara skrota den nu,
Ang startspärren så här jag haft batteriet bortkopplat innan utan bekymmer peppar peppar. Dock inga längre stunder.
Har dock ett batteri här hemma som jag hade kunnat sätta på laddning i helgen och byta ju.
Kör tills besiktningen nästa månad sen får man se vad jag får om det är lönt att fortsätta.
Vet att be abs krans är kass så en sån är inhandlad redan.
Växelspaken är det med ett väldigt glapp i.
Kan vicka ett par cm i sidled när den är i växel.
Vet dock inte var det glappar men borde väl vara nån bussning i länkaget eller är det själva växelspakshuset.
Och för varje sak man lagar så vet man ju att den är ok iallafall.

2 612 Inlägg
Skrivet 4 december #4

Hej!
Ladda battreriet vetja (du behöver inte ta bort det från bilen)! Och kolla spänningen med multimeter! Ska ligga på ca 12,6V eller mer för ett friskt batteri.

395 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #5

jaka54 skrev:
Hej!
Ladda battreriet vetja (du behöver inte ta bort det från bilen)! Och kolla spänningen med multimeter! Ska ligga på ca 12,6V eller mer för ett friskt batteri.

Mätte batteriet nu när bilen stått över natten 12,23v
sen startade jag den och då blev det 14,57v

Senast redigerat av Smurfen40 (5 december )

1 693 Inlägg
Skrivet 5 december #6

Skulle kunna vara som så att laddningsregulatorn (i generatorn) gett upp.
Detta grundat på din beskrivning av ljuset.

Men om det är så, så kommer spänningen att rusa. Typ 15.0 volt och högre, när motorn går.

Tror mer på att batteriet gett upp.
Låg vilospänning.

Och som jag skrivit tidigare.. Köp batteri i kallaste vintern. Då är chansen att du inom garantitiden, ett eller flera år (flera vintrar), kan få ett nytt batteri om det blir för svagt.
Visar sig i kylan.

Köper till våra bilar alltid i januari eller februari. Och nyttjat garantin, några gånger.

OT
- På min Skoda Octavia, så blir ljuset något svagare när jag varvar motorn över tomgång, vilket är udda.
Generator och batteri bytta.
Tror att laddning, styrs av någon dator, inte av laddningsregulator i generatorn.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 december )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang